Reklamovať možno aj tovar kúpený na trhovisku či výstave

O reklamáciách a úlohe obchodnej inšpekcie v reklamačnom konaní hovoríme s DANUŠOU KRKOŠOVOU, hovorkyňou Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Kto zodpovedá za kvalitu predávaného tovaru?


Za kvalitu tovaru voči spotrebiteľovi právne zodpovedá predávajúci. Nie je rozhodujúce, či ide o chyby zjavné, alebo skryté.



Aké formy záruky je predávajúci povinný poskytnúť?


Na žiadosť kupujúceho je povinný poskytnúť záručný list. Ak to povaha výrobku umožňuje, postačí namiesto záručného listu vydať pokladničný blok. Záručný list má obsahovať: meno a priezvisko, obchodné meno alebo názov predávajúceho, sídlo alebo miesto podnikania, obsah záruky, jej rozsah a podmienky, dĺžku záručnej lehoty a údaje potrebné na uplatnenie záruky. Ak záručný list neobsahuje všetky uvedené náležitosti, nespôsobuje to neplatnosť záruky. Vyhlásením v záručnom liste môže predávajúci poskytnúť dlhšiu záručnú lehotu, ako je zákonná (viac ako 24 mesiacov).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


Aká je maximálna lehota vybavenia reklamácie?


Predávajúci alebo ním poverený pracovník rozhodne o reklamácii ihneď, v zložitých prípadoch do 3 pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby. Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní. Predávajúci je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a o spôsobe jej vybavenia, a to aj vtedy, ak reklamácii nevyhovie na mieste a v celom rozsahu.



Platia tieto zásady aj pre spotrebný tovar, ktorý kúpime na trhoch?


Všeobecne sa to vzťahuje na akýkoľvek tovar. Nezáleží na tom, či je kúpený v stacionárnej sieti, stánkoch s trvalým stanovišťom na trhoviskách, verejných priestranstvách, alebo na výstavách spojených s predajom. Dôležité je, aby sa spotrebiteľ vedel preukázať dokladom o kúpe, poprípade záručným listom. Nie je ani podstatné, kto predáva, alebo poskytuje služby, či našinec, či cudzinec. Dôležité je, aby mali predávajúci na vykonávanie svojej podnikateľskej činnosti živnostenské oprávnenie. Živnostenské oprávnenie nemusia mať predávajúci, ktorí predávajú rastlinné a živočíšne výrobky z vlastnej drobnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti, alebo lesné plody a občania, ktorí predávajú vlastné použité výrobky.

SkryťVypnúť reklamu


Čo ak predajné miesto na trhu zaniklo? Kde má spotrebiteľ uplatniť reklamáciu?


Ak je stánok s trvalým stanovišťom zrušený, podnikateľ je povinný informovať príslušný obvodný úrad o tom, kto preberá prípadné záväzky, teda aj reklamácie. Ak ide o predajný pult, kde sa vykonáva činnosť bez živnostenského oprávnenia, s reklamáciou by sa spotrebiteľ mal obrátiť na správcu trhoviska, prípadne na obecný úrad.



Ak predávajúci nechce uznať reklamáciu, môže sa spotrebiteľ obrátiť o pomoc na SOI?


Reklamačné konanie je občianskoprávny vzťah, do ktorého nikto tretí nemôže vstúpiť, ani kontrolný orgán. Ak vznikne spor v reklamačnom konaní medzi predávajúcim a kupujúcim, tento môže rozhodnúť jedine súd. SOI nemá právo obhajovať záujmy kupujúceho alebo záujmy predávajúceho. Inšpekcia môže preverovať len prijatie reklamácie, prítomnosť pracovníka povereného vybavovať reklamácie po celé prevádzkové obdobie. Môže kontrolovať dodržiavanie lehôt na vybavenie reklamácií, vydanie dokladu o uplatnení reklamácie, na ktorom má byť uvedený spôsob jej vybavenia, vedenie evidencie o reklamáciách a dodržiavanie informačných povinností o rozsahu, podmienkach a spôsobe reklamovania.

SkryťVypnúť reklamu


Koľko kontrol SOI vykonala na trhoviskách za minulý rok?


711. Kontroly boli zamerané na textil, odevy, obuv, spotrebnú elektroniku a spotrebiče pre domácnosť. Ide o najkritickejšie sortimenty, ktoré sú dovážané predovšetkým z Číny, Taiwanu, Thajska, Turecka a Indie.



Aké boli zistené nedostatky?


Najväčšie nedostatky boli zistené pri textilných výrobkoch. Chýbali označenia o materiálovom zložení a spôsobe údržby. Taktiež nezodpovedala kvalita tohto sortimentu (chyby šitia, použitý materiál, mechanické poškodenie). Pri päťdesiatich dvoch druhoch tovaru bol uvádzaný klamlivý údaj o materiáli. Tovar bol označený ako 100 % bavlna, pričom išlo o syntetiku. Ďalšími častými prípadmi bolo vydanie neúplných alebo žiadnych dokladov o kúpe.



SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 596
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 719
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 143
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 352
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 874
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 883
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 369
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu