Reklamovať možno len chyby, ktoré má výrobok v čase nákupu, alebo sa objavia počas záručnej lehoty. V prípade, že tovar pri prevzatí kupujúcim nie je v zhode s kúpnou zmluvou, má kupujúci právo vybrať si, či chce tovar vymeniť, alebo opraviť. Ak to nie je možné, môže kupujúci požadovať primeranú zľavu z ceny tovaru alebo jednoducho si tovar neprebrať.
Reklamácia je predmetná vtedy, ak chyba vznikne neodbornou montážou, ktorú spôsobí predajca alebo ním určený mechanik. Rovnako to platí aj vtedy, keď výrobok namontujete sami a chyba vznikne na základe nesprávnych pokynov uvedených v návode.
Príklad: Spotrebiteľ si kúpi vodovodnú batériu. V zmluve je napísané, že ju musí odborne namontovať predajca alebo poverený technik. Pri montáži vznikne chyba na batérii. Za chybu zodpovedá predajca.
Reklamovať sa dá tovar, ktorý nie je v zhode s kúpnou zmluvou - nemá požadovanú akosť a vlastnosti, ani očakávané vlastnosti na základe reklamovania výrobcom. Tovar sa nedá použiť na ten účel, na ktorý je všeobecne alebo výrobcom určený.
Príklad: Spotrebiteľ si kúpi topánky na prechodné obdobie. Do topánok tečie, aj napriek tomu, že sú určené do dažďa.
Čo nie je možné reklamovať
Za chybu nie je možné v žiadnom prípade považovať opotrebenie vecí spôsobené bežným používaním. Existujú výrobky, na ktoré sa vzťahuje dvojročná záruka, ale ich životnosť je kratšia, pretože ich používame niekoľkokrát denne.
Príklad: Zubná kefka, prezuvky do školy, ceruzka a pod.
Nie je možné reklamovať chyby vzniknuté nešetrným zaobchádzaním, nedostatočnou údržbou alebo nedodržaním návodu na použitie výrobku.
Príklad: Spotrebiteľ si kúpi tenisky, ktoré sú určené do telocvične, a používa ich ako vychádzkovú obuv v daždi. Videorekordér nenahráva, pretože jeho majiteľ nenechal vyčistiť hlavy. Spotrebiteľ zapojí spotrebič na vyššie než požadované napätie.
Na niektoré výrobky môže predajca určiť podmienky záruky. Ak ich zákazník poruší, nemôže reklamovať chybu, ktorá vznikla v dôsledku nedodržania záručných podmienok.
Príklad: Zákazník si kúpi počítač. V záručných podmienkach je napísané, že ho môže nainštalovať len odborník. Zákazník si ho nainštaluje sám a pokazí ho. Spotrebiteľ porušil záručné podmienky a stráca na reklamáciu nárok.
Nie je možné reklamovať chybu, ktorá bola dôvodom zníženia ceny výrobku.
Príklad: Tričko, ktoré je zlacnené o 50 korún, pretože má krivý švík, nie je možné reklamovať pre krivý švík. (Ak sa na výrobku vyskytne v záručnej lehote iná chyba, možno uplatniť reklamáciu).
Pri použitých veciach z bazáru nie je možné reklamovať chyby vzniknuté ich používaním alebo opotrebením.
Príklad: Spotrebiteľ si kúpi v bazári televízor. Spotrebič je funkčný, ale má vyblednutú obrazovku. Zákazník nemôže reklamovať chybu obrazovky, iba poruchy, ktoré vznikli po kúpe jej používaním.
Za chyby sa niekedy nesprávne označujú vlastnosti výrobku.
Príklad: Chladnička, ktorá je príliš hlučná, alebo práčka, ktorá sa trasie pri odstreďovaní.
Dôvodom na reklamáciu nie je ani strata dôvery v kúpený výrobok alebo serióznosti obchodníka.