i.
Spoločnosť TNS Slovensko v spolupráci s odborným mesačníkom Stratégie včera zverejnila údaje o reklamnom a mediálnom trhu za rok 2003. Výdavky na reklamu oproti roku 2002 vzrástli o 12,5 percenta. "Je to veľmi dobrý rast. Trh akoby sa stabilizoval," hovorí šéfredaktor mesačníka Stratégie Martin Mazag. Pri inflácii 8,5 percenta odborníci odhadujú skutočný nárast na 3 - 4 percentá.
Zisky televízií vzrástli o 10 percent. Lídrom na trhu zostáva televízia Markíza. Pozíciu si posilnila, za rok 2003 dosiahla až 80-percentný podiel na trhu televíznej reklamy.
Reálne investície zadávateľov do reklamy dosiahli podľa odhadov TNS asi 7,72 miliardy - približne o 800 miliónov viac ako v predchádzajúcom roku. Do reklamy v televíziách, rádiách, tlači a vonkajšej reklamy išlo asi 5,09 miliardy, zvyšok sa minul na iné, takzvané podlinkové formy.
Prvý rok Richarda Rybníčka v STV či investície majiteľov Joj do jej vysielania v druhej polovici roka stabilnú pozíciu Markízy neohrozili, nárast reklamy v spomenutých televíziách sa očakáva skôr tento rok. Ivan Šimek, riaditeľ TNS, hovorí, že zmeny v rozdelení reklamného koláča môže priniesť aj zavedenie peoplemetrov.
Reklama v tlači vzrástla podľa odhadov o 10 - 20 percent, rovnaký sa čaká i tento rok. Vonkajšia reklama (najmä bilbordy) narástla asi o 20 percent.
Stagnácia reklamy v rádiách sa začala už v roku 2002 a pokračuje. Do reklamy v nich dali firmy o 10 percent menej ako v roku 2002. Za neúspechom rádií vidí Mazag ich malú programovú pestrosť a originalitu, za ktorú sú ochotní zadávatelia zaplatiť. Výnimkou podľa neho bolo rádio Expres.
Nárast celkových výdavkov na reklamu sa očakáva aj v roku 2004. Najväčší vplyv naň by mala mať kampaň pred prezidentskými voľbami a na sklonku roka kampaň penzijných fondov. Očakáva sa nárast o 4 - 6 percent.
Reklamný koláč v roku 2003 v %
Vývoj reklamy 2000 - 2003 (v percentách)
2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Televízie | 46,17 | 46,6 | 47,2 | 47,3 |
Tlač | 36,32 | 34,8 | 33,1 | 35,3 |
Vonkajšia reklama | 7,78 | 8,2 | 9,7 | 9,9 |
Rádiá | 9,73 | 10,4 | 9,9 | 7,5 |
Zdroj: AC Nielsen, TNS, Stratégie, 2004
Autor: hr