V reklame sa vlani darilo najmä televíziám

BRATISLAVA - Rok 2003 bol pre predajcov reklamného priestoru na Slovensku dobrým rokom - najmä pre televízie. Zlepšili si aj tlačené médiá a vonkajšia reklama, pohoršili si rádiá. Najviac peňazí do svojej reklamy dali telekomunikačné a finančné spoločnost

i.

Spoločnosť TNS Slovensko v spolupráci s odborným mesačníkom Stratégie včera zverejnila údaje o reklamnom a mediálnom trhu za rok 2003. Výdavky na reklamu oproti roku 2002 vzrástli o 12,5 percenta. "Je to veľmi dobrý rast. Trh akoby sa stabilizoval," hovorí šéfredaktor mesačníka Stratégie Martin Mazag. Pri inflácii 8,5 percenta odborníci odhadujú skutočný nárast na 3 - 4 percentá.

Zisky televízií vzrástli o 10 percent. Lídrom na trhu zostáva televízia Markíza. Pozíciu si posilnila, za rok 2003 dosiahla až 80-percentný podiel na trhu televíznej reklamy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Reálne investície zadávateľov do reklamy dosiahli podľa odhadov TNS asi 7,72 miliardy - približne o 800 miliónov viac ako v predchádzajúcom roku. Do reklamy v televíziách, rádiách, tlači a vonkajšej reklamy išlo asi 5,09 miliardy, zvyšok sa minul na iné, takzvané podlinkové formy.

Prvý rok Richarda Rybníčka v STV či investície majiteľov Joj do jej vysielania v druhej polovici roka stabilnú pozíciu Markízy neohrozili, nárast reklamy v spomenutých televíziách sa očakáva skôr tento rok. Ivan Šimek, riaditeľ TNS, hovorí, že zmeny v rozdelení reklamného koláča môže priniesť aj zavedenie peoplemetrov.

Reklama v tlači vzrástla podľa odhadov o 10 - 20 percent, rovnaký sa čaká i tento rok. Vonkajšia reklama (najmä bilbordy) narástla asi o 20 percent.

SkryťVypnúť reklamu

Stagnácia reklamy v rádiách sa začala už v roku 2002 a pokračuje. Do reklamy v nich dali firmy o 10 percent menej ako v roku 2002. Za neúspechom rádií vidí Mazag ich malú programovú pestrosť a originalitu, za ktorú sú ochotní zadávatelia zaplatiť. Výnimkou podľa neho bolo rádio Expres.

Nárast celkových výdavkov na reklamu sa očakáva aj v roku 2004. Najväčší vplyv naň by mala mať kampaň pred prezidentskými voľbami a na sklonku roka kampaň penzijných fondov. Očakáva sa nárast o 4 - 6 percent.

Reklamný koláč v roku 2003 v %
Vývoj reklamy 2000 - 2003 (v percentách)

  2000 2001 2002 2003
Televízie 46,17 46,6 47,2 47,3
Tlač 36,32 34,8 33,1 35,3
Vonkajšia reklama 7,78 8,2 9,7 9,9
Rádiá 9,73 10,4 9,9 7,5

Zdroj: AC Nielsen, TNS, Stratégie, 2004

Autor: hr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 472
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 127
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 698
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 016
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 264
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 747
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu