Huslista Michal Ďuriš sa ako jeden z členov Mládežníckeho orchestra Gustava Mahlera včera predstavil v rodnom meste pod vedením svetoznámeho dirigenta Claudia Abbada. Na snímke zo včerajšej generálky je tretí s prava , úplne vpravo stojí Claudio Abbado.
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Gustav Mahler Jugend Orchester je uznávané medzinárodné hudobné teleso. Tvoria ho talentovaní mladí hudobníci do veku 26 rokov pochádzajúci z rôznych krajín Európy a vedie ho slávny taliansky dirigent Claudio Abbado. Je viac než symbolické, že súbor, ktorý vznikol za čias "železnej opony" a spojil nadaných muzikantov bez ohľadu na politickú orientáciu ich krajín, sa k nám vrátil koncertovať necelý mesiac pred naším vstupom do Európskej únie. Medzi členmi orchestra, ktorý sa v rámci každoročného turné v utorok večer predstavil po rokoch opäť v Bratislave, sú momentálne aj dvaja Slováci, Michal Ďuriš a Pavel Püspöky.
"Do orchestra som sa dostal na impulz môjho profesora. Odporučil mi zúčastniť sa konkurzov, ktoré prebiehajú od polovice októbra do polovice decembra," hovorí pre SME mladý huslista Michal Ďuriš, ktorý v orchestri prežíva prvú sezónu. "Na konkurzoch je väčšinou osobne prítomný pán Altenburger, ktorý je spoluzakladateľom orchestra a všetko si nahráva na kameru. Doma si pozrie záznam a vyberie nových členov," dodáva.
Orchester funguje tak, že zástupcovia jeho vedenia každoročne pozývajú hráčov, s ktorými boli spokojní, a ostatných doplnia na konkurzoch, ktoré sa konajú v niekoľkých európskych mestách. Informácia sa šíri propagačnými materiálmi, ktoré sa posielajú do škôl a rôznych hudobných inštitúcií. Čím sa líši konkurz do uznávaného medzinárodného telesa, povedzme, od konkurzu do Slovenskej filharmónie? "Prebieha to neuveriteľne rýchlo. Hral som štyri minúty čistého času. Keby som chcel ísť do filharmónie, musel by som hrať dvadsať, tridsať minút, aby si komisia mohla urobiť názor," tvrdí Ďuriš.
V marci sa orchester v novom zložení po prvýkrát stretol na niekoľkodňovom sústredení v Taliansku, kde pod vedením skúseného Abbadovho zástupcu Chiristopha Müllera naštudoval nový program, dve diela Gustava Mahlera. Maestro chodí až na posledné skúšky tesne pred turné, vypočuje si ho a potom dolaďuje detaily. "Úprimne povedané, po zážitku s jeho vynikajúcim zástupcom som si kládol otázku, čo ešte môže zlepšiť. Hneď ako sa však Abbado prvýkrát pred nás postavil, cítili sme, že je to niečo iné. Má veľmi jednoduché gestá, ale je v nich všetko. Najviac ma zaujalo, že na rozdiel od väčšiny dirigentov, s ktorým som sa stretol, vôbec nepôsobí ako autorita. Netrvá urputne na svojej predstave, skôr ponecháva hráčom voľnosť."
Ako vlastne prebieha komunikácia v orchestri, ktorého členovia pochádzajú z dvadsiatich európskych krajín? "Spoločným jazykom je angličtina, ale keď je nejaký problém, Abbado vie, že napríklad prvý čelista je Francúz a prvý flautista Španiel, tak sa s nimi baví v rodnej reči."
Slávny dirigent sa do Bratislavy údajne vracia rád najmä pre výbornú akustiku sály Reduty a jeho výslovným želaním bolo, aby mali študenti na včerajšiu generálnu skúšku pred večerným koncertom voľný vstup. Ponúka sa logická otázka, či sa pri tejto príležitosti bavil s mladými Slovákmi v orchestri. "Zatiaľ nebola príležitosť a ani som sa do nej príliš netlačil," dodáva skromne Ďuriš.
Momentálne študuje na vysokej škole v Rakúsku, pretože tvrdí, že doma nenašiel vhodného profesora a vyhovuje mu tamojší systém. "Vedenie školy sa snaží vyjsť študentovi maximálne v ústrety, čo u nás príliš nefunguje. Poviem otvorene, že v posledných ročníkoch konzervatória som bol veľmi sklamaný z niektorých profesorov, ktorí si myslia, že sú najlepší na svete. Keď niekto vytŕča a nie je ich obľúbenec, za každú cenu sa ho snažia zrovnať," rozhorčuje sa mladý hudobník, ktorý je po skončení štúdií odhodlaný usadiť sa v zahraničí.
Po účinkovaní v uznávanom medzinárodnom orchestri to bude mať nepochybne jednoduchšie.