réžia: Pier Paolo Pasolini (1964)
Verzia Ježiša ako prvého revolucionára v dejinách ľudstva. Enfant terrible talianskeho filmu, ľavičiar Pasolini jeho osudy zobrazil v kontexte sociálneho hnutia utláčaných (hlavnú postavu chcel údajne zveriť sovietskemu básnikovi Jevgenijovi Jevtušenkovi). Pasolini sa úplne držal pôvodného textu evanjelia, no použil nehercov, moderné exteriéry a originálny spôsob snímania na kameru.
The Greatest Story Ever Told
réžia: George Stevens (1965)
Štvorhodinový projekt s veľkými ambíciami plný veľkých dobových hviezd získal päť nominácií na Oscara, no v čase vzniku nevzbudil veľké polemiky a dnes sa naň takmer úplne zabudlo.
Je to trochu škoda, lebo Maxa von Sydowa v hlavnej úlohe a Johna Wayna ako rímskeho centúria by nepochybne stálo za to vidieť aspoň raz.
Jesus Christ Superstar
réžia: Norman Jewison (1973)
Príbeh Ježiša ako filmová podoba rockového muzikálu Tima Ricea s pesničkami Andrewa Lloyda Webbera. Pacifisticky ladený príbeh vezúci sa na vlne doznievajúcej vojny vo Vietname najviac oslovil predovšetkým mladú generáciu, no napríklad afroamerická komunita protestovala proti obsadeniu černošského herca do úlohy Judáša, na ktorého vzťah s Ježišom sa tvorcovia najviac sústredili.
Monty Python: Život Briana
réžia: Terry Jones (1979)
Život Briana, ktorý sa narodí v rovnaký deň ako Ježiš. Keďže si ich spletú, proti svojej vôli sa ocitne v úlohe Mesiáša a skončí na kríži. Paródia na náboženský fanatizmus plná drsných gagov britskej úderky Monty Python, ktorá voľne vychádza z pôvodného biblického príbehu, spôsobila v čase vzniku veľké protesty rôznych náboženských komunít, dnes však patrí medzi filmovú klasiku.
Posledné pokušenie Krista
réžia: Martin Scorsese (1988)
Ešte ďalej v provokovaní oficiálnej cirkevnej línie zašiel takmer trojhodinový film podľa predlohy gréckeho spisovateľa Nikosa Kazantzakisa, ktorý je dodnes v mnohých krajinách zakázaný. Scorsese si dovolil naznačiť, že Ježiš mohol byť obyčajný človek túžiaci po živote vedľa milovanej ženy, ktorý sa chce vzdať svojej spasiteľskej misie a navyše Judáša vykresľuje veľmi pozitívne.
Ježiš z Montrealu
réžia: Denys Arcand (1989)
Duchovný z katolíckeho kostola v kanadskom Montreale poverí mladého herca a režiséra, aby dlho hrávanej pašijovej hre dal modernejšiu podobu. Ten sa spolu so svojimi kolegami postupne čoraz intenzívnejšie vžíva do osudov jednotlivých postáv, až sa stávajú súčasťou ich osobného života. Arcandov film kritici považujú za vášnivo-patetickú obhajobu základných princípov kresťanstva. (her)