ať samotný kontrolný úrad je obmedzená.
Zákon hovorí, že NKÚ má kontrolovať parlament - predtým to bolo ministerstvo financií. Kontrolný úrad mu predkladá správy o svojom hospodárení. Zaoberá sa nimi najmä výbor pre financie, rozpočet a menu. Niektorí jeho členovia si myslia, že je to nedostatočné.
Sergej Kozlík z HZDS tvrdí, že parlament má všeobecne nízke vyšetrovacie právomoci voči ministerstvám, úradom štátnej a verejnej správy. Platí to aj o NKÚ. Napriek tomu Kozlík tvrdí, že o činnosti úradu majú poslanci vďaka predkladaným správam lepší prehľad ako o práci ministerstiev.
Kozlík predpokladá, že časom sa náplň práce parlamentných výborov zmení a budú viac kontrolovať štátne inštitúcie, tak ako dnes poslanci britského parlamentu. U nás to bude možné až vtedy, keď už poslanci nebudú musieť vo výboroch stále pracovať na príprave nových zákonov.
"Nielenže sú naše páky nedostatočné, ale aj páky NKÚ, čo je oveľa žalostnejšie, voči mnohým štátnym orgánom a inštitúciám sú nedostatočné," vyhlásil ďalší člen výboru Karol Fajnor z KSS. Poukázal na to, že kontrolóri zistili stámiliónové úniky pri stavbe Braniska. "Doteraz sa s tým nič nespravilo." Parlament by podľa neho na kontrolu NKÚ mal jednoznačne získať širšie právomoci.
Július Brocka z KDH sa zatiaľ nestretol so žiadnou požiadavkou na prísnejší dozor nad prácou kontrolórov. Ak by to bolo potrebné, nie je proti. "Asi by sme potom mali vymyslieť nejaký mechanizmus," hovorí. To, že o dosah na NKÚ prišlo ministerstvo, považuje za správne. "Ministerstvo financií mohlo nepriamo vplývať na činnosť tohto úradu."
Vedenie úradu považuje súčasný systém kontroly za postačujúci. "Podobná kontrola najvyšších kontrolných úradov je aj v iných krajinách," tvrdí hovorca Marián Varga. (rp)
Pôsobnosť NKÚ
Úrad kontroluje
* hospodárenie s peniazmi z rozpočtov, ktoré schvaľuje parlament alebo vláda vrátane peňazí, ktoré z nich získali obce a vyššie územné celky na výkon samosprávy a na prenesený výkon štátnej správy,
* hospodárenie s majetkom, záväzkami, peniazmi, majetkovými právami a pohľadávkami štátu, verejnoprávnych inštitúcií a FNM,
* hospodárenie s majetkom, peniazmi a majetkovými právami obcí a vyšších územných celkov, ktoré získali na úhradu nákladov na prenesený výkon štátnej správy,
* hospodárenie s majetkom, záväzkami, peniazmi, majetkovými právami a pohľadávkami, za ktoré republika prevzala záruku,
* hospodárenie s majetkom, peniazmi, majetkovými právami a pohľadávkami, ktoré dostala zo zahraničia republika, či právnické, alebo fyzické osoby hospodáriace s peniazmi zo štátneho rozpočtu alebo nakladajúce so štátnym majetkom v rámci rozvojových programov alebo z iných obdobných dôvodov.
* spôsob vyrubovania a vymáhania daní, ciel, odvodov, poplatkov a pokút, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu,
* za prostriedky štátneho rozpočtu sa považujú aj peniaze z únie a iné zdroje zo zahraničia na financovanie projektov na základe medzinárodných zmlúv.