Pri prieskumoch verejnej mienky je jednou z najdôležitejších vecí vhodný výber ľudí, ktorí odpovedajú na položené otázky. Pri prieskumoch, ktoré robí Ústav pre výskum verejnej mienky pri Štatistickom úrade SR (ÚVVM), agentúry Focus, Markant a MVK, sa vzorka ľudí vždy obmieňa.
Pre ÚVVM pracuje vyše 800 externých pracovníkov – anketárov, ktorí po celom Slovensku zbierajú odpovede. Do jednej akcie je zapojených asi 200 až 220 vyškolených anketárov, ktorí rotujú. Kto robil v januári, bude teda robiť najskôr v marci.
Anketári nesmú osloviť tú istú osobu viac ako raz za polrok. Spolu oslovia 1400 až 1600 ľudí, ktorí majú predstavovať akýsi mikromodel celej spoločnosti. Uvedené súkromné agentúry pracujú veľmi podobne.
Prieskum volebných preferencií robia agentúry zvyčajne na vlastné náklady tak, že otázku pripoja k väčšiemu dotazníku. Nejde o veľké sumy – cena za jednu otázku sa pohybuje v rozmedzí 10- až 15-tisíc.
Prieskumy volebných preferencií robia agentúry rady, lebo ich zverejnením sa zadarmo dostanú do médií. Všimnú si ich ďalší možní klienti, ale dostanú sa aj do povedomia ľudí, ktorí potom ochotnejšie spolupracujú s ich anketármi.
Každý anketár dostane rozpis, akých ľudí má vyhľadať a osloviť. Hľadaní ľudia sú charakterizovaní takzvanými kvótnymi znakmi. Anketár teda napríklad vie, že má hľadať ženu istého veku, vzdelania a národnosti, ktorá žije v obci určitej veľkosti vo vybranom kraji. Pri niektorých typoch prieskumov môže byť požiadaviek na oslovenú osobu viac.
Anketár má vyhľadať päť až sedem ľudí, ktorí spĺňajú podmienky. Nemôže oslovovať ľudí na ihriskách alebo v krčmách, nemôžu to byť jeho príbuzní a priatelia. Má vyhľadávať pokojné miesta.
Súkromné agentúry tvrdia, že anketárov kontrolujú. Spätne si u 20 percent respondentov overujú, či vyplňovali dotazník a či anketári dodržiavali pravidlá robenia prieskumu. Anonymita odpovedí je zaručená tak, že kontakt na respondenta anketári odovzdávajú oddelený od odpovedí.
Odpovedanie môže trvať aj pol až trištvrte hodiny.
Človeku, ktorý na otázky odpovedá, sa na Slovensku nezvykne platiť. Pri zostavovaní dotazníka je dôležité aj odborné zostavenie poradia otázok, pretože samotné položenie istých otázok môže u niektorých ľudí ovplyvniť odpovede na iné otázky.
PETER KUNDER