
Pohľad na projekt Ilony Németh s názvom 27 metrov inštalovaný v Moravskej galérii v Brne. FOTO - MARIAN RAVASZ
"Zvukové sekvencie sú nahrané na najfrekventovanejšej križovatke v centre mesta a v okolí hotela Bonbón," hovorí Ilona Németh, ktorá svoj projekt zároveň predstavuje v brnianskom Umeleckopriemyselnom múzeu Moravskej galérie a Štátnej galérii v Banskej Bystrici. "Vymerané tri dráhy obsahujú šesť monológov rôznych ľudí, ktorých som sama vybrala. Je medzi nimi napríklad Češka žijúca šestnásť rokov v Dunajskej Strede, ale aj náhodne vybraný fínsky manažér, ktorý v tomto meste prežil len jeden deň."
Rôznorodosť monológov spestruje návštevníkom "cestu priestorom". Stačí si zobrať slúchadlá s označením príslušnej dráhy 1. 2. 3. a poprechádzať sa v spoločnosti vybraných chodcov po Dunajskej Strede. Cesta po výstavnej miestnosti je teda spoločným bodom medzi skutočným a virtuálnym svetom. Malý rozdiel medzi Brnom a Banskou Bystricou je v tom, že v metropole stredného Slovenska sú len dve dráhy so štyrmi monológmi a v českom meste je text dabovaný.
Výstava Ilony Németh v Banskej Bystrici s názvom Segment však ponúka ešte viac. Kurátorka Katarína Rusnáková ju koncipovala ako súbor piatich multimediálnych inštalácií umelkyne z rokov 1998 - 2004. Ich základ tvoria architektonické interiéry alebo ich fragmenty, založené na aktívnej spoluúčasti divákov. Podstatnou zložkou priestorových inštalácií sú zvukové nahrávky hudby, dialógov či útržkov komunikácie ľudí.
"Zvuky u návštevníkov rozvíjajú ďalšie asociácie a významové vrstvy diel," hovorí Rusnáková. "Výtvarníčka sa v nich zaoberá aktuálnymi témami so širšími sociálnymi presahmi. Zaujíma ju vplyv masmédií na každodenný život súčasníkov, miera priepustnosti hraníc medzi súkromnou a verejnou sférou, zverejňuje vlastné súkromie alebo sa s ironicko-kritickým nadhľadom pozerá na inštitúciu súdnictva."