zodpovednosti firiem Albert Martelli z Delegácie Európskej komisie v Česku.
Úspech firiem je dnes priamo závislý od toho, ako ich hodnotí ich okolie. Rešpektované spoločnosti, ktoré sa správajú zodpovedne, by vraj Európskej únii mohli pomôcť stať sa v budúcnosti najlepšou ekonomikou sveta. Firmy by sa mali riadiť podnikateľskou etikou, odmietať korupciu a dobre sa správať k zákazníkom, dodávateľom a investorom. Dôležitá je aj starostlivosť o zamestnancov vrátane zabezpečenia rekvalifikácie prepustených.
Spôsoby, akými sa firma snaží prezentovať v očiach verejnosti, sú v jednotlivých krajinách rôzne. Napríklad v Španielsku sa firmy najviac zaujímajú o charitu a regionálny rozvoj, v Dánsku sa zameriavajú skôr na zamestnanosť a čo najviac otvorený pracovný trh. Spoločnosti v USA zasa majú silnú tradíciu firemného darcovstva a podpory rôznych záujmových združení.
V Česku je diskusia o spoločenskej zodpovednosti firiem len na začiatku. Európska komisia sa snaží princípy spoločenskej zodpovednosti firiem presadzovať a šíriť. Bývalý predseda komisie Jacques Delors inicioval vznik organizácie CSR Europe, ktorá túto myšlienku propaguje. Má 65 členov vrátane najväčších svetových firiem a 18 partnerských organizácií po Európe. (čtk)