Horor o tom, ako viesť blázninec

Od pondelka žije Plzeň 17. ročníkom festivalu českých filmov Finále Plzeň. Jednou z nesúťažných sekcií Finále je Jan Švankmajer - animátor pamäti. Ponúka jedinečnú ...

Režisér a animátor Jan Švankmajer a jeho bábka Don Šajn. FOTO - ČTK

Od pondelka žije Plzeň 17. ročníkom festivalu českých filmov Finále Plzeň. Jednou z nesúťažných sekcií Finále je Jan Švankmajer - animátor pamäti. Ponúka jedinečnú možnosť vidieť na plátne kompletnú krátkometrážnu i celovečernú tvorbu jubilujúceho českého režiséra (4. septembra oslávi sedemdesiatku). Medzi premietanými filmami sú i dve krátke práce pre stanicu MTV.

Výstava diel manželov Švankmajerovcov s názvom Pamäť animácie, animácia pamäti je v plzenskej galérii už od polovice februára a potrvá až do skončenia festivalu. Práve v galérii Eva Švankmajerová krstila leporelo Otesánek, ktoré po veľkom úspechu v Japonsku vyšlo i v Čechách. "Obrázky v leporele sú autentickými obrazmi naskenovanými z filmu Otesánek. Japonské vydanie na mňa pôsobilo trochu zvláštne. Rýdzo český príbeh - pretože príbeh nenásytného, žravého dieťaťa nenájdete v iných krajinách - bol na spodnom okraji sprevádzaný znakmi pripomínajúcimi rozsypaný čaj," spomína si Eva Švankmajerová.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Po krste leporela Otesánek sme požiadali režiséra JANA ŠVANKMAJERA o krátky rozhovor.

Kedysi ste povedali, že by sa vám páčilo, keby sa všetky vaše filmy hrali v jednom kuse za sebou. Platí to stále?

"Áno. Keďže všetky v podstate vychádzajú z rovnakých pocitov. Z pocitu úzkosti, vyrovnania sa s otrasmi, ktoré sa s človekom tiahnu od detstva. Tých motívov nie je veľa: manipulácia, faustovský mýtus, cesta za slobodou. Striedajú sa stále dokola, vlastne by bolo úplne jedno, v ktorom momente by ste prišli do kinosály."

Váš posledný film Otesánek vznikol v roku 2000. Na čom pracujete dnes?

"Na celovečernom filme Šílení. Námet vznikol už v roku 1970, takže je to projekt zo šuplíka. Lenže odvtedy som scenár niekoľkokrát prepísal. Inšpiroval som sa dvoma poviedkami Edgara Alana Poea. Zakomponoval som doň i texty z filozofických kníh markíza de Sade. Dalo by sa povedať, že je to filozofický horor, horor s filozofickými dišputáciami. Alebo spor o tom, ako viesť blázninec. V scenári sa stretávajú dva názory: absolútna sloboda, tak ako ju chápe de Sade, a totalitný systém dozerania a trestania."

SkryťVypnúť reklamu

V akom štádiu je momentálne váš projekt, ktorý ste ponúkali už pred zopár rokmi na festivale v Rotterdame?

,,Žiaľ, ešte stále nemáme dostatok peňazí. A to je najväčší problém. Rokujeme po celom svete, od Ameriky až po Japonsko. Teraz neviem so stopercentnou istotou povedať, že sa všetko napokon dobre skončí, ale sme optimisti. Dúfam, že v jeseni tohto roku začneme nakrúcať. Mám však už pripravený i ďalší scenár. Vychádza z jedného sna. Bol už publikovaný v časopise Disk."

Keďže je taký problém so zháňaním financií na celovečerný projekt, nerozmýšľate o návrate ku krátkometrážnej tvorbe?

"Zatiaľ mám nápady len na dlhometrážne filmy. Možno sa však témy na celovečerné filmy časom vyčerpajú a ja si zasa oddýchnem pri krátkometrážnych filmoch. Svoju inšpiráciu, žiaľ, neovládam, neriadim. Nemôžem si povedať, že teraz budem robiť celovečerný a teraz napíšem krátky film."

SkryťVypnúť reklamu

Plzeň

Režisér a animátor Jan Švankmajer sa narodil v roku 1934 v Prahe. Študoval bábkovú réžiu na DAMU. Počas svojho pôsobenia v divadle Semafor sa zoznámil so svojou budúcou ženou Evou, známou surrealistickou maliarkou. Neskôr viedol Černé divadlo v Laterne Magike. V polovici šesťdesiatych rokov začal nakrúcať surrealistické filmy, koncom osemdesiatych rokov aj videoklipy pre MTV. Svoje filmy spestruje animáciami - k bábkam sa veľmi rád vracia, vraj sú pre neho istotou vo vzťahu k okolitému svetu: "Moje filmy, grafika, koláže, keramika, všetko má korene v infantilnom pohľade na svet, ktorý má podobu bábkovej scény so symetricky postavenými kulisami a bábkami zavesenými na niti," hovorí. Nakrútil veľmi veľa krátkych filmov (mnohé ovplyvnili filmárov Tima Burtona a Terryho Gilliama) a štyri celovečerné: Něco z Alenky (považovaný za jednu z najnápaditejších adaptácií príbehu Lewisa Carrola Alica v krajine zázrakov), Lekce Faust, Spiklenci vlasti a posledný Otesánek. V polovici deväťdesiatych rokov získal Jan Švankmajer Českého leva za umelecký prínos českej kinematografii.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 617
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 368
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 723
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 202
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 384
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 790
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 911
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 330
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu