Je strach niektorých členských štátov z nízkych daní na Slovensku oprávnený?
"Odpoveďou európskych štátov nemajú byť podľa mňa obavy, ale väčšia snaha o reformy. Je to určite aj o istej súťaživosti, ale napokon z nášho daňového systému môžu mať osoh aj iné krajiny. Niektoré ekonomiky, ako napríklad nemecká alebo francúzska, reformy nutne potrebujú. Aj vďaka nám chcú dane znižovať v Rakúsku. Na mojich návštevách v zahraničí sa čoraz viac stretávam s tým, že sa o nás hovorí. Naposledy slovenský príklad citoval bavorský ministerský predseda, kde sa tiež uvažuje so znižovaním daní."
Môže nás Európska únia donútiť zmeniť daňovú politiku?
"Nie, to sa stať nemôže. Daňová politika je výlučne v rukách členských krajín. Je síce citlivou záležitosťou, pretože ide svojím spôsobom o konkurenciu medzi členskými krajinami, ale výlučnú kompetenciu nad daňovými sadzbami má vláda. Je tu síce snaha koordinovať hospodárske politiky, ale len v takých oblastiach ako zvyšovanie konkurencieschopnosti európskeho trhu voči ostatným alebo odstraňovanie prekážok obchodovania."
Na aké oblasti sa vzťahuje daňová harmonizácia?
"Zosúladené sú tie dane, ktoré by mali pomáhať v boji proti čiernemu trhu. Teda, niektoré spotrebné dane na tabak alebo alkohol by sa mali vo všetkých krajinách riadiť podobnými pravidlami."
Môže sa únia snažiť Slovensko inak sankcionovať, aby znížila našu konkurenčnú výhodu, napríklad obmedziť prístup k európskym peniazom?
"Nárokovateľnosť na fondy vyplýva z objektívnych kritérií, čiže jednotliví členovia na to dosah nemajú. Z tohto pohľadu platí rovnosť členstva. Niekedy sa to však využíva politicky, napríklad na Írsko sa poukazovalo ako na vysokého poberateľa štrukturálnych fondov. Ním však už nie je, vďaka vysokému hospodárskemu rastu, ktorý dosiahlo, a teraz je nad európskym priemerom. Treba povedať, že naším cieľom tiež nie je dlhodobo využívať štrukturálne fondy. A k hospodárskemu rastu nám majú pomôcť práve nízke dane."
TEREZA COPLÁKOVÁ