Nábrežnej komunikácii v Prešove už rodinné domy museli ustúpiť, hoci občania sa už päť rokov dovolávajú svojich práv na spravodlivú náhradu za majetok a bránia sa vyvlastneniu. FOTO - vyvlastnenie.sk
Už päť rokov sa rodina Drutarovských z Prešova snaží uchrániť svoj majetok pred vyvlastnením. Najvyšší súd tento týždeň zverejnil rozsudok, v ktorom dal Drutarovským a ďalším deviatim rodinám za pravdu, zrušil stavebné rozhodnutie o výstavbe diaľničného privádzača a potvrdil, že krajský úrad a ministerstvo dopravy porušili zákony.
Rodinný dom Drutarovských stál spolu s deviatimi ďalšími na mieste, kadiaľ mala viesť štvorprúdová cesta. Po piatich rokoch bojov s investorom tam zostali len dva domy, Slovenská správa ciest ostatné hneď, ako mohla, zbúrala, a začala s výstavbou cesty, ktorá zatiaľ nevedie nikam - končí pred domami.
"Niektorí majitelia bývajú v bytovke, piati zomreli, jeden starší pán je v domove dôchodcov. Ľuďom zobrali len nevyhnutné časti pozemkov, za domami mali záhradky, na tie sa sem vracajú," hovorí Richard Drutarovský. "V bytovke sa necítia dobre, čudujú sa, prečo sa museli pred troma rokmi vysťahovať, ich domy zbúrali, ale cesta stále nestojí."
Dom jeho rodičov je jedným z tých, čo stále stoja. Rodina nesúhlasila s ponukou investora na 677-tisíc korún za dom s garážou a pozemkom. Opustiť ho mala do troch mesiacov. Sumu investor určil podľa starej vyhlášky z roku 1991, trhovú sumu či náhradný dom odmietol ponúknuť. Namiesto toho poslal zmluvu, v ktorej stálo, že ak nebude rodina súhlasiť s ponukou, štát ju vyvlastní. Rozhodnúť sa mala do 15 dní, keď ponuku neprijala, okresný úrad vyvlastnenie potvrdil.
Drutarovskí a ďalší majitelia sa obrátili na krajský úrad, ktorý však ich sťažnosť neuznal. Podobne aj ministerstvo. Za pravdu im dal až Najvyšší súd. Ministerstvo po jeho rozhodnutí zaplatí poškodeným aj takmer 47-tisíc za súdne náklady.
Stavba podľa súdu nebola v súlade s územným rozhodnutím, krajský úrad ľudí neinformoval a nevyzval ich, aby sa vyjadrili k rozhodnutiu. Zákon porušilo aj ministerstvo, keď zamietlo odvolanie občanov "v záujme včasnej realizácie stavby", no vôbec sa nezaoberalo zisťovaním skutočnosti.
Slovenská správa ciest tvrdí, že oficiálne rozhodnutie súdu ešte nepozná a zatiaľ nevie povedať, či bude žiadať nové stavebné povolenie. Hovorca ministerstva dopravy Tomáš Šarluška potvrdil, že sa budú snažiť diaľničný privádzač dokončiť. "Krajský úrad sa bude snažiť získať nové stavebné povolenie."
Prípadom sa zaoberá aj Ústavný súd. O výklad ústavy ho požiadal Krajský súd. Ústava hovorí, že vyvlastňovať možno v nevyhnutných prípadoch a za primeranú náhradu. Nie je jasné, či takou náhradou je cena podľa vyhlášky spred trinástich rokov.
Problémom sa minulý rok zaoberalo aj ministerstvo financií. Navrhlo novelu stavebného zákona, ktorý dnes hovorí, že vyvlastňovať sa dá len za trhovú cenu.
Ďalšia investícia vo verejnom záujme
BRATISLAVA - Ako investíciu vo verejnom záujme včera schválila vláda výstavbu nových výrobných prevádzok spoločnosti INA Kysuce.
Minister financií Ivan Mikloš povedal, že vláda nerozhodla s úmyslom poskytnúť investorovi štátnu pomoc, ale v snahe "urýchliť výkup pozemkov". Ak sa investícia považuje za významnú, zákon aj ústava umožňuje obmedzenie vlastníckych práv a v prípade potreby aj vyvlastnenie pozemkov.
Akciová spoločnosť INA Kysuce vyrába ložiská, tento rok má záujem zvýšiť výrobnú kapacitu a investovať do výstavby tretieho závodu na Kysuciach 1,5 miliardy korún. V závode má vytvoriť 400 nových pracovných miest.
Spoločnosť mala za vlaňajšok obrat v objeme 3,4 miliardy, do roku 2007 chce dosiahnuť ročnú produkciu 9 miliárd a zamestnávať 3000 ľudí. V súčasnosti má 1500 pracovníkov a patrí k najväčším zamestnávateľom na Kysuciach. Spoločnosť patrí do medzinárodného koncernu INA - Schaeffler a bola postavená v Kysuckom Novom meste ako podnik "na zelenej lúke".
(tasr, haj)