* na pozemky, ktorých sú vlastníkmi, ak slúžia výhradne na ich osobnú potrebu,
* zo stavieb na bývanie alebo byt, ak sú ich vlastníkmi,
* z garáží v ich vlastníctve.
"Občania nad 70 rokov sú jednou z presne vymedzených skupín, ktorých sa úľavy na dani z nehnuteľností môžu dotýkať," hovorí Oľga Gáfriková zo Združenia miest a obcí Slovenska.
Daňové úľavy obec určuje všeobecne záväzným nariadením, s účinnosťou od 1. januára príslušného zdaňovacieho obdobia.
Miestne poplatky
Obec ustanoví všeobecne záväzným nariadením aj prípadné úľavy a oslobodenie od poplatkov, spôsob a lehotu na uplatnenie poplatkovej úľavy.
Oľga Gáfriková hovorí, že občanov sa z miestnych poplatkov priamo dotýkajú najmä poplatky za psy a poplatok za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Väčšina ostatných podľa nej nie je orientovaná na súkromné osoby (napríklad užívanie verejného priestranstva, z reklamy, poplatok za predajné automaty, za ubytovaciu kapacitu a podobne).
Z miestnych poplatkov je povinný iba jediný, a to je poplatok spojený so zberom a zneškodňovaním komunálneho odpadu. "Zákon neurčuje, akého okruhu poplatníkov sa možné úľavy môžu týkať, závisí teda od rozhodnutia obce, či a ako zohľadní skupinu občanov nad 70 rokov," hovorí Gáfriková.
Gáfriková dodáva, že v súčasnosti platí, že obec môže na zmiernenie alebo odstránenie tvrdosti zákona v jednotlivých prípadoch (čiže individuálne) miestne poplatky znížiť alebo odpustiť, ale novela zákona o miestnych poplatkoch, ktorá je práve v legislatívnom procese, navrhuje tento paragraf zrušiť.
Zoznam neexistuje
Súhrnná informácia o tom, ktoré obce (mestá) poskytujú úľavy na dani z nehnuteľností alebo na miestnych poplatkoch, podľa všetkého neexistuje. Gáfriková hovorí, že pre Združenie miest a obcí Slovenska je dôležité, aby mestá a obce mali zákonom vytvorený priestor na uplatňovanie ich vlastnej miestnej politiky. "To je prejav decentralizovaného riadenia, právo na vlastné rozhodovanie."
Združenie to podľa nej sleduje ako zachovanie princípu, a to najmä preto, že "z centra nevie nikto riešiť efektívne miestne pomery, nemôže odhadnúť, aké situácie sa môžu vyskytovať, čo konkrétna obec môže, potrebuje, chce". "Preto je potrebné, aby reálne táto možnosť uplatnenia vlastnej politiky existovala."