BRATISLAVA 15. októbra (SITA) - Európska komisia zmenila názor a schválila štátnu pomoc pre európske letecké spoločnosti, ktoré tak budú môcť získať od členských štátov Európskej únie kompenzácie na zníženie tržieb po septembrovom útoku na USA. Vlády člen
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
ských krajín EÚ však môžu svojím aerolinkám nahradiť len škody spôsobené bezprostredne po útoku. Európska komisia ďalej povolila štátnu pomoc prti úhrade zvýšených nákladov na poistenie, ale toto opatrenie platí len do konca roka. Žiadnu ďalšiu štátnu pomoc leteckým spoločnostiam EK nehodlá tolerovať. Uviedli Lidové noviny.
"Je jasné, že letecký priemysle mal problémy pred 11. septembrom, takže sa naše opatrenia týkajú len odstraňovania špecifických následkov americkej tragédie," povedala Loyola de Palacio, komisárka EÚ pre dopravu a energiu. Najväčší rozruch spôsobila v uplynulých dňoch štátna pôžička pre leteckú spoločnosť
Swissair. Švajčiarsko síce nie je členskou krajinou Európskej únie, ale uzavrelo s EÚ dohodu o doprave, v ktorej sa hovorí, že akákoľvek štátny pomoc dopravným firmám podlieha schváleniu Bruselom. Švajčiarska vláda poskytla Swissairu pôžičku vo výške 450 miliónov frankov. To sa však Bruselu vôbec nepáči. "Švajčiarska vláda to nemala urobiť," tvrdí komisárka de Palacio. Vlnu odporu vyvolala tiež štátna pôžička vo výške 125 miliónov eur pre belgickú leteckú spoločnosť Sabena. Štátnu pomoc pre svoje aerolinky teraz plánuje aj Írsko. Ministerka verejnej správy Mary O˝Rourková vyjadrila v stredu presvedčenie, že Európska komisia umožní Írsku poskytnúť štátnu pomoc leteckej spoločnosti Air Lingus, ktorá sa tiež dostala do ekonomických ťažkostí.
Vládna pomoc aerolinkám sa však nepáči najsilnejším leteckým spoločnostiam, ktoré si na svoju prevádzku dokážu zarobiť a od svojich vlád nepožadujú ani euro. Proti štátnej pôžičke pre Sabenu protestovala v EK nemecká letecká spoločnosť Lufthansa, podobnú sťažnosť podali už dávnejšie írske aerolinky Ryanair.
Rovnaké stanovisko zastávajú tiež British Airways. Podľa ich zástupcu Andrewa Cahna je nemysliteľné, aby udalosti z 11. septembra slúžili európskym vládam ako zásterka pre ďalšiu vlnu dotácií nezárobkovým leteckým spoločnostiam. Uvádzajú Lidové noviny.