Bocsárszky a ďalší * Premiéra 28. septembra 2001 v Štúdiu ŠD Košice.
Harold je mladý muž, Maude je osemdesiatročná žena. Harold chce zomrieť, lebo nevie žiť. Maude sa rozhodne zomrieť, lebo príliš dobre vie, ako by sa malo žiť. Maude je šarmantná anarchistka, aktivistka slobody zvierat, enviromentalistka, zástankyňa eutanázie a ak by autor jej postavu písal v dnešných časoch, určite by z nej urobil aj antiglobalistku. Úctu, ktorá akosi automaticky prislúcha jej veku, zneužíva Maude na vykonanie svojich pubertálnych nápadov. Na jej tvári sa však na rozdiel od tvárí svätcov v miestnom kostole zračí radosť zo života. Ňou oslobodzuje zo zovretia civilizácie stromy, tulene i depresívneho Harolda.
Dobre situovaný Harold trávi svoj mladý život vymýšľaním rafinovaných samovražedných pokusov. Byť mŕtvym sa mu zapáčilo, pretože tým vie nahnať strach svojej skvelej matke, ktorá od neho chce len to, aby sa oženil a zobral si pekné dievča. Problém je však v tom, že jedinou ženou, ku ktorej Harold niečo cíti, je osemdesiatročná Maude. Nadarmo vypĺňa pani Chasenová za svojho syna zoznamovacie dotazníky, nadarmo pozýva do svojho domu dievčatá vyhľadané dating softwérom.
Hra Američana Colina Higginsa vo svojom čase otvorila viaceré nové témy, mnohé odvážne naťukla, niektoré dokonca geniálne predpovedala. Azda najúspešnejšia inscenácia tejto hry v našom jazykovom pásme bola pripravená koncom sedemdesiatych rokov v Mestských divadlách pražských s Dagmar Rosůlkovou a Viktorom Preissom v hlavných úlohách. Ako prvý titul sezóny sa hra Harold a Maude dostala do repertoáru Štátneho divadla v Košiciach so zjavnou ambíciou stať sa diváckym hitom.
Čo dostaneme, ak spojíme osvedčený text a osvedčenú herečku? Obyčajne nie prepadák, ale vítazstvo nikdy nie je isté. Aj v tomto prípade sa potvrdilo, že casting je polovica divadelného života. Niekedy zafunguje aj obsadenie antitypom, košická inscenácia Harold a Maude však takýmto prípadom nie je. Kveta Stražanová je výborná herečka, ale na Maude nemá ani vek, ani dostatočne nekonvenčnú povahu. Je síce sympatické, že sa herečka nepokúšala starými divadelnými trikmi zostarnúť za večer o dvadsať rokov, jej Maude však ťažko uveríme jej bláznivosť, nehovoriac už o dobrovoľnom odchode zo života. Herečke nepomohol ani kostým a náročný účes, vďaka ktorému sa ocitla niekde medzi Perinbabou alebo madame de Pompadour. Je pravda, že v texte bol naznačený aristokratický pôvod Maude, ale predsa.
Alexander Barta bol milým, šarmantný samovrahom. Akoby však Haroldovi nie celkom veril, pretože od postavy si neustále udržiaval odstup zveličovaním Haroldovej detskosti. Z galérie menších postáv zaznel príjemným spôsobom hlas Marián Kleisa v postave Farára. Vtipné boli aj niektoré polohy Lucie Jaškovej v trojúlohe nádejných počítačových neviest. Beata Drotárová mala svoje silné miesta, v ktorých snaha matky o mentálne ovládnutie syna naberala tragikomické rozmery, najčastejšie však výkony hercov skĺzavali do bulvárnej polohy. V nie veľmi invenčnej réžii Patra Mankoveckého tak vznikla produkcia, ktorá by sa možno mohla páčiť Haroldovej matke, ale Maude, obávam sa, nie.
ZUZANA ULIČIANSKA