Alain Robbe-Grillet (82) sám seba označuje za dinosaura, ktorý ešte stojí na vlastných nohách. Vo Francúzskej akadémii získal kreslo po Mauriceovi Rheimsovi, ktorý zomrel pred rokom. Francúzsku akadémiu založil v roku 1635 kardinál Richelieu. Jej pôvodným cieľom bolo ochraňovať a zveľaďovať francúzsky jazyk, vytvárať sústavu jeho noriem. Dnes má aj druhú úlohu, s ktorou sa pri vzniku nepočítalo - každý rok udeľuje asi šesťdesiat literárnych cien. Členovia Akadémie sa stávajú "nesmrteľnými". Táto symbolika je odkazom na heslo "Na nesmrteľnosť" - stálo na pečati, ktorú akadémii venoval Richelieu. Akadémia má vždy 40 členov, keď niekto z nich zomrie, volí sa nový kandidát. Kandidátom nemusí byť len spisovateľ, ale aj vedec, filozof, kňaz, historik, lekár, právnik. Kandidáti sa do volieb prihlasujú sami. Tak to urobil aj Alain Robbe-Grillet. FOTO - ČTK
Svojím prvým románom Gumy vyvolal francúzsky spisovateľ Alain Robbe-Grillet počudovanie. Dielo inžiniera agronómie bolo veľmi zvláštne. O dva roky neskôr vyvolal škandál, kritika označila román Voajér za nečitateľný. Lenže to bolo v roku 1955. Dnes je Robbe-Grillet považovaný za autora, ktorý prispel k zušľachťovaniu francúzskeho jazyka. Francúzska akadémia ho v minulých dňoch, päťdesiatjeden rokov po Gumách, prijala medzi seba - pre Francúzsko sa stal jedným z "nesmrteľných".
Alain Robbe-Grillet poprel všetky zásady klasického románu, neprijímal tradičné rozprávačské postupy, dej, ani románového hrdinu. Popisovaný svet nechal rozdrobiť na fragmenty, ktoré zrkadlili jeho subjektívny pohľad. Za dôležitú považoval formu, nie obsah.
"Nový román" si čitatelia rýchlo obľúbili. Spokojný Robbe-Grillet, vždy fascinovaný obrazom, sa čoskoro začal venovať filmu. Napísal scenár Vlani v Marienbade, ktorý nakrútil Alain Resnais. Sám zrežíroval film Nesmrteľná. No a koncom šesťdesiatych rokov prišiel filmovať aj na Slovensko. "Robbe-Grillet vnímal svet v obrazoch, bolo preto úplne prirodzené, že sa dostal k filmu," hovorí pre denník SME Albert Marenčin, niekdajší dramaturg Slovenského hraného filmu, Robbe-Grilletov priateľ a prekladateľ jeho autobiografie V zrkadle spomienok.
"Keď bol Alain v roku 1965 v Bratislave, nenápadne som sa ho spýtal, či by sem neprišiel nakrúcať. A on o tri roky naozaj prišiel. Vznikla tak vôbec prvá československá koprodukcia so Západom," hovorí Marenčin. "Všetci sa zo spolupráce tešili, ešte nedávno mi dnes už zosnulý režisér Martin Hollý v debate spomenul, ako nadšene sledoval Francú- zovu improvizáciu, tvorivé nakrúcanie bez pevného scená- ra."
Film Muž, ktorý luže, nepatril medzi tie, ktoré by mali široké publikum, Robbe-Grillet mal z neho však dobrý pocit. "Zaujímavé je," spomína Marenčin, "že sa nikdy nedozvedel, že film nemal u nás riadnu premiéru. Padla totiž na 21. august 1968, a vtedy mali všetci úplne iné starosti." Na Slovensko sa Robbe-Grillet vrátil v roku 1970 a nakrútil Eden a potom.
Posledným tvorivým činom francúzskeho spisovateľa Robbe-Grilleta je román Opakovanie spred troch rokov. "Prosím vás, nezabudnite dodať, že Alainovi k zvoleniu do Francúzskej akadémie zo srdca gratulujem. Aj za všetkých spolupracovníkov," teší sa Albert Marenčin.