Nezaplatili ste načas účet? Rýchlo vás odpoja

BRATISLAVA - Každý mesiac nám chodia do schránok alebo do bánk rôzne faktúry: poplatok za plyn, vodu, elektrinu, káblovú televíziu či telefón. Každá z nich má inú lehotu splatnosti a prichádza v inom čase. Preto sa ľahko môže stať, že nechtiac zabudnete

BRATISLAVA - Každý mesiac nám chodia do schránok alebo do bánk rôzne faktúry: poplatok za plyn, vodu, elektrinu, káblovú televíziu či telefón. Každá z nich má inú lehotu splatnosti a prichádza v inom čase. Preto sa ľahko môže stať, že nechtiac zabudnete niektorú z faktúr zaplatiť, a už prichádza upomienka a hrozba odpojenia od energií, televízie či telefónu.

Ak ignorujete aj upomienku, odpoja vás. O znovu pripojenie potom musíte žiadať, čakať naň niekoľko dní až týždňov, a ešte zaň aj zaplatiť, spravidla od 500 do 1000 korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Napriek upomienkam a pokusom o zmier ročne odpájajú od elektriny, vody, plynu či telefónu tisíce ľudí. Väčšina z nich požiada o znovu zapojenie.

Niekedy vás však môžu odpojiť aj bez toho, aby ste o tom vedeli. Pani Mária z Dunajskej Stredy napríklad spomína, ako ju z ničoho nič odpojili od telefónu. "V septembri som zabudla zaplatiť za telefón, tak mi ho odpojili. Zaplatila som za zapojenie a mesiac normálne išiel. A potom ho zrazu bez varovania vypli," hovorí. Po týždňovom behaní a vyvolávaní na telekomunikácie zistila, že zabudla zaplatiť ďalšiu faktúru. "Na telekomunikáciách mi povedali, že podľa ich pravidla ak klient opakovane nezaplatí za telefón, môžu ho vypnúť aj bez upozornenia."

Kým Mária zistila, kto jej vlastne telefón vypol, a kto ho znovu zapojí, prešli asi dva mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

Eva z Bratislavy zase spomína na prípad, keď mali za elektrinu na záhradke preplatok asi 700 korún. "Prišla nám faktúra asi na 60 korún, a ja som ju nezaplatila, pretože som si myslela, že túto sumu odrátajú z nášho preplatku. Mýlila som sa." Odpojili ich bez upomienky. "Buď nám ju neposlali, alebo nám poštárka nehodila do schránky avízo, že máme doporučený list," myslí si Eva.

Na energetických závodoch jej vysvetlenie o preplatku neprijali. Eve povedali, že ide o dva rôzne účty a oni si nemôžu peniaze prehadzovať len tak z účtu na účet. Za znovu pripojenie zaplatila takmer toľko, ako bol celý pôvodný preplatok.

Telefón

V prípade Slovak Telecomu možno faktúru za telefón na pošte zaplatiť aj v posledný deň splatnosti. Ak tento deň pripadne na víkend alebo sviatok, môžete faktúru zaplatiť aj nasledujúci pracovný deň.

SkryťVypnúť reklamu

Po nezaplatení do piatich dní po splatnosti účtu dostanete upomienku, za ktorú sa platí 30 korún. Ak upomienku nezaplatíte, telekomunikácie vás dočasne odpoja - zvyčajne do 25 - 35 dní po dni splatnosti účtu.

"Ak ide o zákazníka, ktorý doteraz pravidelne platil, snažíme sa ho kontaktovať aj telefonicky a upozorniť ho na existujúci dlh. Pred dočasným odpojením obvykle telefonicky kontaktujeme až 85 percent zákazníkov," povedal hovorca Slovak Telecomu Radoslav Bielko.

Okrem toho u každého zákazníka pred dočasným odpojením skontrolujú, či jeho platba neprišla v posledný deň, alebo či účet nereklamoval.

Keď telekomunikácie zákazníka dočasne odpoja, znamená to, že on volať nemôže, ale prichádzajúce hovory prijímať môže (výnimkou je len niekoľko ústrední, kde to nedovoľujú technické podmienky). Dovolať sa však za každých okolností možno na núdzové čísla, ako sú polícia, rýchla zdravotnícka pomoc či hasiči.

SkryťVypnúť reklamu

Ak si zákazník riadne predplatil niektoré produkty a služby (napríklad polročným predplatným ST Online), tieto produkty mu aj po dočasnej deaktivácii telefónnej prípojky ostávajú aktívne - len na ne musí pristupovať inými alternatívnymi spôsobmi, nie cez deaktivovanú telefónnu linku.

Znovu zapojenie zákazníka stojí 300 korún plus DPH pre fyzické osoby a 900 korún plus DPH pre právnické osoby.

"Okrem toho počas obdobia, keď je zákazník dočasne deaktivovaný, stále účtujeme mesačný paušál, pretože zákazník má právo prijímať hovory a my máme naďalej náklady na udržiavanie jeho linky v obmedzenej prevádzke," hovorí Radoslav Bielik.

Počet odpojených firma zverejniť nechce.

Reklamácia

Ak má zákazník pocit, že ho odpojili neoprávnene, môže podať reklamáciu na adrese: Slovak Telecom, a. s., Centrum služieb zákazníkom, Laborecká 1, 040 11 Košice.

SkryťVypnúť reklamu

Druhý možný spôsob reklamácie je osobná návšteva najbližšieho miesta predaja ST.

Lehota na vybavenie reklamácie je 30 dní.

Ak zákazník nie je spokojný s vybavením reklamácie alebo v stanovenom termíne nie je reklamácia vybavená, môže podať sťažnosť na vybavenie reklamácie, a to na tú istú adresu ako reklamáciu.

Niekoľko rád

* faktúry vždy plaťte riadne a načas, najneskôr tri - štyri dni pred koncom lehoty splatnosti. Vyhnete sa tak problému, že sa zaplatená suma pripíše na účet až po lehote splatnosti a teda i možnému plateniu upomienky.

* ak si faktúru/platobný príkaz vypisujete sami, nezabudnite správne uviesť variabilný symbol, aby poskytovateľ služieb vedel správne zaradiť, kto faktúru uhradil.

* ak vás odpoja od energií či telefónu, a vy ste nedostali upomienku, pravdepodobne bude problém v pošte. Občas sa totiž stáva, že vám poštár/ka nehodí do schránky informáciu o tom, že vám prišiel doporučený list. V tomto prípade musíte reklamovať nedoručenie upomienky na pošte - zaplateniu za znovupripojenie sa však už asi nevyhnete.

SkryťVypnúť reklamu

* ak vás odpojili, hoci máte všetko zaplatené (a včas), ihneď odpojenie reklamujte a doložte potvrdenia o zaplatení. V prípade, že uznajú vaše nároky, nebudete musieť za znovupripojenie platiť.

* ak sa chcete vyhnúť problémom s dátumami splatnosti, či behaním na poštu, začnite faktúry platiť prostredníctvom banky. Tá ustriehne, aby vaša platba odišla načas.

Dôležité údaje na faktúre

Ešte pred zaplatením účtu by ste si mali pozrieť, či údaje na faktúre sedia. Aj faktúra totiž môže byť zaslaná omylom dvakrát v jednom mesiaci, alebo sa vám v schránke môže ocitnúť faktúra suseda. Najmä starší ľudia totiž majú sklony zaplatiť všetky faktúry a šeky, ktoré nájdu v schránke, bez toho, aby si overili, či si podobnú službu objednali, alebo možno už zaplatili. Na aké údaje by sme sa mali sústrediť?

SkryťVypnúť reklamu

Adresát faktúry

* skontrolujte si, či je faktúra skutočne adresovaná vám. Tieto informácie sú dobre viditeľné a nájdete ich v hlavičke faktúry.

Lehota splatnosti

* je dôležitá pre to, že väčšina organizácií, ponúkajúcich služby, počíta s tým, že platbu budú mať na účte v deň splatnosti, a nie s tým, že v deň splatnosti máte zaplatiť účet. Včasnou platbou sa môžete vyhnúť upomienke a platbe za ňu.

Fakturačné obdobie

* hovorí o tom, za ktoré obdobie platíte. Skontrolovať ju treba preto, lebo občas sa nechtiac stáva, že vám firma omylom pošle faktúru dvakrát, alebo preto, či ste mali v tom období danú službu objednanú.

Ak máte pocit, že niektorý z údajov na faktúre nesedí, obráťte sa na poskytovateľa služby a žiadajte vysvetlenie faktúry, prípadne ju reklamujte.

SkryťVypnúť reklamu

Problémy riešime najmä osobne

Slováci ešte rýchlemu vybaveniu cez e-mail či telefón príliš neveria. Podľa prieskumu Východoslovenskej energetiky by v prípade nejakého problému viac ako 66 percent zákazníkov osobne navštívilo podnik, 28 percent by zatelefonovalo a 2 percentá by vôbec nevedeli, kam sa majú obrátiť.

Televízia

STV

O signál verejnoprávnej televízie prísť nemôžete ani vtedy, ak neplatíte koncesionárske poplatky. "STV nemá žiadnu technickú ani právnu možnosť ako neplatiča koncesionárskych poplatkov odpojiť od televízneho signálu, pretože je šírený terestriálne. Takúto možnosť majú a aj ju využívajú káblové televízie," hovorí Branislav Záhradník z STV.

UPC

Postup najväčšej káblovej televízie na Slovensku UPC pri odpájaní neplatiča: Prvý deň v mesiaci zákazníkovi vystavia faktúru, ktorú by mal zaplatiť do 15. dňa v mesiaci. Ak tak neurobí, doporučene mu pošlú upomienku. Ak nezaplatí ani upomienku, UPC ho telefonicky vyzve, aby faktúru zaplatil. Ak ani po tom nezaplatí, káblová televízia ho odpojí, o čom ho informujú listom. Ak dlh uhradí do siedmich dní po odpojení, za znovu pripojenie zaplatí jednu korunu.

SkryťVypnúť reklamu

Po siedmich dňoch sa platí poplatok 342 korún.

Ak zákazník vôbec nezaplatí dlžnú sumu, dlh budú po istom čase od vás vymáhať poverené spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 320
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 651
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 412
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu