
Najväčšou benefičnou akciou posledných desaťročí bola Amerika - pocta hrdinom. Benefíciu s hollywoodskymi hercami (napr. aj Georgeom Cloonym a Juliou Robertsovou) a rockovými patriotmi pre obete teroristických útokov na New York a Washington DC videlo 60 miliónov divákov z 210 krajín sveta. Vyzbierali sa státisíce dolárov. FOTO - ARCHÍV TASR
BRATISLAVA – Nadácie na Slovensku sú s množstvom darcov spokojné. Slováci podľa nich dávajú peniaze radi a často.
Spôsobov, ako získavať peniaze, je veľa. Väčšina nadácií má svoje bankové konto.
Najosvedčenejší spôsob získavania peňazí je chodiť pomedzi ľudí: „Na Svetový deň Červeného kríža sme robili PIN kampaň. Mladé dvojice vyzbierali vyše 600-tisíc. Len škoda, že ich bolo tak málo, lebo boli skúšky a maturity. Určite by sme vyzbierali aj dvakrát toľko.“
Slovenský Červený kríž najviac peňazí vyzbieral na podporu ľuďom postihnutým záplavami na východnom Slovensku a Ukrajine: „Ľudia dávali šatstvo, obuv, riady, hygienické potreby, lieky - všetko, čo treba. Vyzbierali sme veci v hodnote vyše milióna korún.“
Nespokojný je SČK s výsledkami charitatívneho koncertu pre obete útokov na Ameriku.
Najúspešnejšia zbierka UNICEF bola pomoc pre ľudí z Kosova. Vyzbierali vtedy 1 447 259 korún. Manažérka na získavanie zdrojov Jana Vargová hovorí: „Bolo cítiť, že tá krajina je blízko a ľudia mali pocit, že musia pomôcť.“ UNICEF oslovuje darcov väčšinou písomne a na prezentáciu zbierky využíva médiá. Ľudia sú najcitlivejší na problém hladu a katastrof. UNICEF práve rozbieha aktuálnu zbierku pre program podpory výživy. Časť z nej by mala putovať aj pre ľudí z Afganistanu. Na vecné dary sa táto organizácia nešpecializuje: „Nemáme prostriedky na to, aby sme ich tam dopravili.“
Nadácia Úsmev ako dar sa zameriava najmä na dary od stredných podnikateľov: „Skôr dá človek 5000 ako pol milióna, „ tvrdí manažérka nadácie Eva Bodnárová. Príspevky využívajú najmä na pomoc deťom v detských domovoch, špecializovaných školách, ale aj deťom v pestúnskej starostlivosti. Ľudia podľa nej radšej prispievajú na konkrétny projekt, v tomto prípade na konkrétne dieťa. Nezáleží veľmi na období, i keď je pravda, že napríklad s obdobím Vianoc sa zväčšuje aj medializácia charitatívnych organizácií: „Pre našich ľudí v regiónoch nie je problém získať špekáčiky a ísť si s deťmi opekať. Nepotrebujú byť videní, ani na to nepotrebujú Vianoce,“ tvrdí Bodnárová.
Na rôzne zbierky sa často usporadúvajú charitatívne koncerty, na ktoré sa väčšinou pozývajú podnikatelia. Niektorí z nich prispejú väčšou sumou. Nad niektorými charitami prevezmú záštitu populárne osobnosti, čím jej zabezpečia medializáciu a možno aj viac peňazí. (mož)