Sledovanie viacerých oblastí v personálnej práci umožňuje získať cenné informácie, ktoré môžu výrazne ovplyvňovať chod a predovšetkým výsledky firmy. V poslednom čase sa im venuje výraznejšia pozornosť, pretože sú dôležité aj pri formulovaní personálnej stratégie.
Manažérsky a personálny audit
Manažérsky a personálny audit predstavuje spôsob, ako komplexne analyzovať súčasnú kvalitu zamestnancov, stanoviť adekvátne ciele do budúcnosti a vybrať vhodné intervenčné aktivity zamerané na rozvoj jednotlivcov, tímov i celej firmy. Výsledkom je potom súbor konkrétnych praktických postupov a aktivít, zameraných na prácu s personálom. Návrhy na osobný rozvoj, zavedenie sebazdokonaľovania v pracovných predpokladoch, v rozvoji a podpore práce, manažérskych a výkonových predpokladov a pracovných vlastností.
Firemná kultúra
Aj firemná kultúra zohráva významnú premennú pri dosahovaní primárnych úloh a cieľov firmy. Organizačná expertíza sa zameriava na:
* oboznamovanie sa s funkciou firemnej kultúry v strategických zámeroch firmy,
* definovanie kvalitnej firemnej kultúry a jej prvkov,
* komunikáciu ako súčasť firemnej kultúry (symboly firmy, komunikáciu vo firme, komunikačné kanály, komunikáciu s vnútorným a vonkajším klientom),
* firemnú kultúru a procesy riadenia a vedenia ľudí, úlohu manažérov na formovaní firemnej kultúry,
* identifikáciu bariér zamestnancov s firemnou kultúrou,
* bariéry zamestnancov pri osvojovaní si prvkov firemnej kultúry,
* vplyv vzdelávania zamestnancov na úroveň interiorizácie firemnej kultúry,
* integráciu etiky do firemnej kultúry, vplyv etických noriem a firemnej kultúry na správanie zamestnancov firmy.
Výsledkom sledovania firemnej kultúry sú návrhy na vybudovanie silnej a efektívnej firemnej kultúry, resp. posilnenie vybraných esen-ciálnych zložiek na vybudovanie komunikačných kanálov. Návrh prípravy komunikácie s investormi, príp. preorientovanie pracovísk na investorské technológie.
Analýza sociálnej atmosféry inštitúcie a jej tímov
Spočíva v získaní informácií v oblasti:
* motivačno - postojovej - zameranosť na úspech, vzťah k práci a očakávaniam, ktoré sú kladené na pracovníka , spokojnosť, motivácia,
* vzťahovej - medziľudské vzťahy, pracovná atmosféra, začlenenosť v tíme,
* výkonovej - štýl vedenia, kooperácia, komunikácia a výmena informácií,
* vnútrotímovej štruktúry - štýl koncepčného myslenia, osobnostného a pracovného štýlu, štýl riešenia konfliktov, štádiá rozvoja tímu.
Po získaní výsledkov sa vytvára v prípade potreby cielený program rozvoja inštitúcie a tímov v oblastiach, kde sa ukazujú rezervy a slabiny a návrhy aktivít na udržanie, resp. rozvinutie existujúcich predností napríklad v oblasti kooperácie a výkonnosti, efektívnosti, rozhodovania a riešenia problémov, vzájomnej komunikácie, zvládania konfliktov, motivácie pracovníkov, zlepšenia štýlu vedenia.
Posudzovanie - psychodiagnostika a výber
Výstupom sú informácie o osobnostných dispozíciách súčasných pracovníkov (interný výber) alebo záujemcov o prácu vo firme (externý výber) v súvislosti s konkrétnou prácu alebo manažérskou pozíciou. Testová batéria psychodiagnostických metód sa zostavuje na základe špecifík konkrétneho pracovného miesta a funkcie a výsledkom jej použitia je prehľad o úrovni sledovaných osobnostných dispozícií. Rešpektuje sa pritom špecifická pracovná pozícia, pracovné zaradenie.
Príkladom môže byť porovnanie sledovaných dispozícií na vybraných pracovných pozíciách:
Rozbor postojov k práci a pracovnej spokojnosti
Má presne definovať a zmerať mieru i zdroje spokojnosti a nespokojnosti pracovníkov a spoločne zvoliť konkrétne kroky na dosiahnutie optimálneho stavu - spokojných a výkonných zamestnancov prosperujúcej firmy. Organizačná expertíza sa zameriava na:
* zistenie úrovne spokojnosti - celková spokojnosť s jednotlivými faktormi, znakmi práce,
* prehľad o konkrétnych zdrojoch spokojnosti a nespokojnosti zames-tnancov,
- firemné: pracovné podmienky, medziľudské vzťahy, plat, štýl vedenia, možnosť sebarealizácie, charakter práce,
- mimofiremné: konkurencia, služby, doprava,
- osobnostné: vek, schopnosti, vlastnosti, potreby, motivácia,
* kroky na dosiahnutie optimálneho stavu spokojnosti pracovníka a tým i úspešnosti, stability, tvorivosti a pozície firmy.
Hodnotenie výkonu pracovníkov
Hodnotenie výkonu pracovníkov spočíva v sledovaní pracovných výsledkov, činnosti a správania v práci, kvalifikáciu, schopnosti - zručnosti a osobnostné vlastnosti zamestnancov. Na základe týchto informácií možno vypracovať systém hodnotenia, ktorý zahŕňa sformulovanie kritérií pracovnej úspešnosti, tvorbu metódy a metodiky hodnotenia, prípravu hodnotiteľov, prípravu hodnoteného, samotný proces hodnotenia, interpretáciu a využitie výsledkov hodnotenia. Výsledkom je aplikovanie komplexného systému hodnotenia v podmienkach firmy a jeho implementácia do personálnej stratégie.
MICHAELA TREĽOVÁ,
ManMark Economy