Z hľadiska prílevu zahraničných investícií je v súčasnosti najdynamickejším odvetvím slovenského hospodárstva automobilový sektor. Jedným z najväčších investorov v tejto oblasti je spoločnosť Volkswagen, ktorá so sebou pritiahla mnohých subdodávateľov. Príchod ďalších zahraničných investorov - francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën do okolia Trnavy a juhokórejskej Kia Motors do okolia Žiliny bude mať pozitívny vplyv nielen na hospodárstvo Slovenska a stredoeurópsky priestor, ale aj na dosiaľ najväčší pohyb na slovenskom trhu práce. Veď podľa odhadov sa v dôsledku vstupu ďalších výrobcov automobilov a ich subdodávateľov na Slovensku vytvorí cez 10 000 nových pracovných miest.
Zahraničné spoločnosti prichádzajúce na nový trh často už v predvstupovom období využívajú služby nezávislých poradcov vo viacerých špecializovaných oblastiach. Základným odrazovým mostíkom pre úspešnú spoluprácu je z pohľadu poradenských subjektov predovšetkým schopnosť porozumieť ich záujmom. Investori totiž na nové teritórium vždy prichádzajú s cieľom investovať, čo znamená určité finančné prostriedky vložiť a súčasne aj zarobiť. Poradca, ktorý im chce ponúknuť spoluprácu a uspieť v konkurencii, musí okrem absolútnej kvality a profesionality služieb vedieť ponúknuť aj určitú pridanú hodnotu. Externé poradenské riešenia spoločnostiam, majiteľom a manažérom prichádzajúcim na nový a viac-menej neznámy trh v takom prípade pomôžu zorientovať sa v systéme inštitúcií, kontaktov a vzťahov, čo urýchli ich etablovanie na trhu a skráti čas potrebný na začatie aktivít, ktoré prinášajú výsledky.
HĽADÁ SA ĽUDSKÝ KAPITÁL
Z hľadiska manažmentu a budovania ľudského kapitálu je v oblasti dynamicky sa rozvíjajúcej automobilovej výroby aktuálna predovšetkým pomoc pri vyhľadávaní a výbere kandidátov na stredné a špecializované pozície. Ako problematický sa javí nedostatok kvalifikovaných ľudí na rôzne technicky náročné a špecializované pozície, pričom medzi mimoriadne exponované oblasti už dlhší čas patrí manažment logistiky, kvality, technológie a procesného inžinieringu. Jedným z riešení tohto problému je Executive Search alebo kvalitný Recruitment, prostredníctvom ktorého externí poradcovia dokážu firmám prichádzajúcim na Slovensko na základe poznania lokálnej situácie vytipovať optimálnych manažérov a špecialistov na rôznych úrovniach. V ďalšom období sa v automobilovom sektore očakáva širšia diverzifikácia produktového portfólia personálno-poradenských služieb, či smerom ku poradenským projektom v oblasti ľudského kapitálu alebo projektom v oblasti poskytovania personálnych služieb.
SITUÁCIA NA TRHU PRÁCE
Pokiaľ ide o nedostatok špecialistov v niektorých odboroch, ten súvisí predovšetkým s tým, že Slovensko nemá v oblasti automobilovej výroby dostatočnú tradíciu a v súčasnom vzdelávacom systéme sa len postupne odstraňuje disproporcia medzi študijnými odbormi a požiadavkami trhu.
Z hľadiska kvalifikácie manažérov na strednej úrovni riadenia najviac skúsených pracovníkov pracuje na technicky orientovaných pozíciách. Väčšinu manažérov na strednej úrovni riadenia si zahraničné spoločnosti "vychovali" sami a paradoxne nečerpali zo zásoby zamestnancov bývalých štátnych podnikov pôsobiacich v tejto oblasti. Dôvodov voľby zdanlivo náročnejšej cesty je viacero: nedostatočné know-how, nijaké skúsenosti s používaním nových technológií, jazyková bariéra, rozdielna kultúra práce a v niektorých prípadoch strata pracovných návykov dlhodobo nezamestnaného obyvateľstva.
Na vrcholovej úrovni riadenia spoločností vyrástlo v automobilovom sektore najmä zo strednomanažérskych kapacít uspokojivé množstvo top manažérov, ktorí v súčasnosti komplexne riadia jednotlivé spoločnosti alebo ich prioritné oblasti. Na trhu sú žiadaní predovšetkým manažéri s komplexnou skúsenosťou zo zavádzania novej výroby, čo je spôsobené najmä priamymi zahraničnými investíciami na tzv. zelených lúkach. Zo skúseností Amrop Jenewein Group (AJG) vyplýva, že mnohí slovenskí manažéri, ktorí participovali pri zakladaní a rozbiehaní nových spoločností na Sloven-sku, sa uplatnili práve v tejto oblasti aj za jeho hranicami. Vo všeobecnosti platí, že silnou stránkou pracovnej sily v tomto sektore je dobrá pripravenosť absolventov z technickej i jazykovej stránky, čo je dobrým predpokladom na ich uplatnenie na Slovensku i v rámci EÚ.
POTENCIÁLNE RIZIKÁ
Mzdová úroveň sa v automobilovom sektore plánuje v závislosti od typu a úrovne pozície, regiónu a konkrétnych daností spoločnosti. S cieľom získať a udržať kvalitných pracovníkov si spoločnosti u nezávislých externých poradcov objednávajú rôzne druhy cielených porovnávacích platových štúdií konkurencie. Výsledky týchto štúdií sa zohľadňujú v zostavovaných platových a odmeňovacích systémoch. Na základe výsledkov prieskumu HR Review Slovakia, ktorý AJG realizovala v minulom roku, možno konštatovať, že pretrvávajúcim problémom tohto sektora je pomerne vysoká fluktuácia na robotníckych a nižších riadiacich pozíciách. Z tohto dôvodu sa spoločnosti snažia zavádzať rôzne druhy motivačných nefinančných benefitov a sociálnych programov, ktorými znižujú riziko vysokej fluktuácie.
Automobilový sektor možno z hľadiska ľudského kapitálu hodnotiť ako vysoko rozvinutý s vysokým potenciálom ďalšieho rastu nielen z hľadiska kvantity, ale aj kvality ľudských zdrojov. Z dlhodobého hľadiska však možno rýchly rozvoj automobilového sektora v porovnaní s rozvojom iných sektorov vnímať ako nepriaznivý z hľadiska štruktúry a množstva úzko špecializovaných pracovníkov. Táto skutočnosť môže pri odchode najmä subkontraktorov do finančne lukratívnejších krajín spôsobiť štrukturálnu nezamestnanosť s neschopnosťou uvoľnených pracovníkov uplatniť sa v iných sektoroch. Riešením je podpora komplexnejších investičných zámerov zameraných nielen na výrobu, ale aj na výskum, vývoj a dizajn a vyrovnanie množstva investícií smerujúcich do iných sektorov hospodárstva SR.
Miroslav Poliak,
Amrop Jenewein Group