Prvého januára vstúpil do platnosti nový zákon o štátnej správe v školstve a školskej samospráve. "Tento dokument rozvíril pokojné vody na školách. Je to totiž zákon, ktorý posilňuje úlohy samosprávy v školstve, čo je myšlienka veľmi prospešná. Ale ako to už na Slovensku býva, musíme sa ju naučiť používať v praxi," myslí si predseda Územnej školskej rady v Trenčíne MARIÁN PUČEK.
S čím sú v praxi najväčšie problémy?
"Na niektorých školách chýba akceptácia činnosti rád škôl - riaditelia nie sú ochotní predkladať materiály na zasadnutia rady, chodia referovať až 's krížikom po funuse'. Existuje však aj opačný prístup: rada školy je riaditeľovi veľmi blízka, odobrí akýkoľvek jeho čin."
Hovoríte, že nový zákon posilňuje právomoci školskej rady. V čom?
"Mení počty zástupcov jednotlivých záujmových skupín a výrazne posilňuje význam rozhodnutia rady školy pri výberovom konaní na funkciu riaditeľa školy. V jeho znení je totiž nenápadná veta, ktorá v predošlom zákone nebola: 'Rozhodnutie rady školy je pre zriaďovateľa záväzné.' Už by sa teda nemalo stať, že zriaďovateľ školy nebude akceptovať rozhodnutie rady."
Novinkou sú však aj voľby riaditeľov na päťročné funkčné obdobie.
"Áno. Riaditelia môžu kandidovať na funkciu opakovane, ale musia rade školy skladať účty vo forme odpočtu splnených úloh z programu rozvoja školy, ktorý predkladali na začiatku funkčného obdobia."
Ako by malo správne prebiehať výberové konanie na funkciu riaditeľa?
"Najlepšie by bolo, keby prebehlo verejné výberové konanie vo veľkej sále, za prítomnosti učiteľov a rodičov, v prípade strednej školy i študentov, kde by kandidáti prezentovali svoje projekty. Potom by sa zišli jednotlivé záujmové skupiny, ktoré by dali mandát svojim zástupcom v rade školy hlasovať za nimi vybratého kandidáta. Bol by to veľmi transparentný spôsob, ktorý by určite pomohol radám škôl v zodpovednom rozhodnutí - veď ním ovplyvnia životy stoviek ľudí na najbližších päť rokov."
Čo by mohlo zlepšiť prácu rád škôl, aby nebola taká formálna?
" Členom rád škôl chýba trochu metodickej podpory v ich práci, neexistuje orgán, ktorý by zabezpečil distribúciu zásadných dokumentov a materiálov. Prácu rád komplikuje i fakt, že členovia sa aj pri snahe maximálne pomôcť slabo orientujú v školskej problematike. Je to pochopiteľné, hlavne zástupcovia rodičov sa pohybujú v úplne iných oblastiach života."
Autor: sr