Sexuálnu a rodinnú výchovu sa žiaci učia už teraz. FOTO - JURAJ SMATANA
xuál, pedofília, milovanie, láska...
"Bol si už zamilovaný?" pýta sa učiteľka ďalšieho žiaka. "Ano," odpovedá. Nasleduje ďalšia otázka učiteľky: "A bolo to pekné?" "Bolo," zaznie odpoveď. Stačí, keď učiteľ alebo spolužiak len trošku zaváha - a deti sa chichúňajú. Na otázky odpovedajú slušne, ale témy, ktoré nadhadzuje učiteľka, príliš nerozvíjajú.
Prelom príde nečakane - od otázky, či je homosexualita norma alebo nie, sa medzi dvoma dievčatami rozvinie debata o zmysle manželstva a o partnerstvách homosexuálov. "Manželstvo je zväzok muža a ženy, ktorí majú deti a vytvoria rodinu. Zväzok homosexuálov môžeš nazvať ako chceš, ale nie slovom manželstvo," tvrdí Anita. "A čo keď sa ľudia vezmú, ale nemajú deti. To nazveš ako?" protestuje Inka.
Pýtam sa detí, či by chceli, aby sa sexuálna výchova učila ako zvláštny predmet. Reakcia je jednoznačná: "A načo?! Máme nejaké kapitoly na občianskej, niektoré veci preberáme na biológii, ďalšie na etike. A kedy by sme to mali stihnúť? Už aj tak máme dosť hodín!"
Okrem toho všetci tvrdia, že sa majú s kým poradiť: jedni hovoria, že by sa obrátili na rodičov, iní na starších súrodencov či kamarátov.
"Tieto deti toho vedia skutočne o sexe dosť," tvrdí učiteľka etiky Magda Dobrucká. "Už aj piataci vedia, čo je to masturbácia, libido, nekrofília. Niektorí už doma čítali napríklad Kamasutru."
Učiteľky sú však presvedčené, že sa s deťmi treba baviť na témy spojené so sexualitou. "Rodičia sa o tom s deťmi doma takmer nezhovárajú," vysvetľuje učiteľka biológie Mária Lukáčová.
"Ja sa nepotrebujem zhovárať na tieto témy v škole. Keď potrebujem, môžem sa na hocičo v pohode opýtať našich," hovorí Ina. "Ale samozrejme to záleží na atmosfére v rodine."