
ILUSTRAČNÉ FOTO SME – ĽUBOŠ PILC
Maďarský premiér Viktor Orbán a komisár Európskej únie pre rozšírenie Günter Verheugen boli poslednými pasažiermi, ktorých previezla z Ostrihomu do Štúrova dunajská kompa. Tá bola dovčera jediným spojením maďarského a slovenského brehu Dunaja od Komárna po Budapešť a bola náhradou za zničený most Mária Valéria, ktorý v decembri 1944 vyhodili do povetria ustupujúce nemecké vojská. Vyše päťdesiat rokov stáli na oboch brehoch iba jeho torzá.
„Tento most v sebe nesie posolstvo. Dlhé roky jeho ruiny symbolizovali vzťahy medzi Slovákmi a Maďarmi. Nová podoba mosta by mala reprezentovať nové vzťahy,“ povedal krátko pred otvorením zrekonštruovaného mosta slovenský premiér Mikuláš Dzurinda. Podľa Viktora Orbána sa včera medzi Štúrovom a Ostrihomom skončila druhá svetová vojna tým, že Slovensko a Maďarsko zlikvidovali jej posledné ruiny. Znovuotvorenie mosta nie je však podľa maďarského premiéra iba záležitosťou oboch susediacich štátov. „Ide o záležitosť Európy. Ako by sme chceli zjednotiť Európu, keby sme neboli schopní spojiť dva národy na brehoch Dunaja?“
Za európsku udalosť označil včerajšiu slávnosť aj Günter Verheugen, ktorý spolu s Dzurindom a Orbánom na moste prestrihol pásku. „Tento most je politickým symbolom toho, čo je podstatou Európskej únie. Podstatou Európy sú mosty, ktoré spájajú ľudí. Tento most je príkladom toho, ako môžu národy žiť v susedstve,“ povedal. Verheugen zároveň vyjadril presvedčenie, že Slovensko a Maďarsko sa spolu stanú členmi Európskej únie v roku 2004.
„Tak dlho to trvalo, ale dočkali sme sa,“ bolo včera počuť v Štúrove takmer na každom kroku. Slávnostné otvorenie obnoveného Mosta Márie Valérie sledovali z oboch brehov Dunaja tisíce ľudí. Krátko po jeho sprístupnení sa oboma smermi pohli davy. Oveľa emotívnejšie prežívali otvorenie mosta ľudia z maďarského brehu Dunaja. Mnohí sa po 514-metrovom moste prešli aj niekoľkokrát a viacerí absolvovali cestu medzi oboma colnicami len kvôli novej pečiatke do pasu s dátumom, ktorý im bude pripomínať znovuotvorenie mosta.
Na obnove Mosta Márie Valérie sa premiéri oboch krajín dohodli v septembri 1999 a samotná rekonštrukcia sa začala vlani v októbri. Stavba železného oblúkového mosta, ktorý je kópiou pôvodnej Márie Valérie, stála 11,7 milióna eur. Európska únia prispela na ňu desiatimi miliónmi, zvyšné náklady sa rozdelili medzi Slovensko a Maďarsko.
ANDREJ ŠIMONČIČ