BRATISLAVA – Boom super- a hypermarketov na Slovensku sa ešte neskončil. Hoci sa u nás začali stavať – v porovnaní so susednými krajinami – len nedávno, pribúdajú rýchlym tempom.
Kým v roku 1999 sa otvorili len prvé dva hypermarkety, za necelé tri roky, teda do konca tohto roku, ich bude už jedenásť (Tesco, Carrefour, Metro, Interfruct a Jednota). Plochu majú dovedna dvakrát väčšiu ako vlani.
Podobné je to v prípade supermarketov. Dnes ich máme približne dvesto s dvakrát väčšou plochou než pred rokom.
A podľa odborníkov je to iba začiatok. V budúcom roku má pribudnúť ďalších sedem hypermarketov a napríklad Billa a Kaufland chcú zdvojnásobiť plochu doterajších supermarketov.
Posun je i v chápaní Slovenska ako samostatného obchodného partnera, ktorý pomaly vystupuje z tieňa svojho obchodne zdatnejšieho suseda Česka. Z Prahy do Bratislavy už presunuli svoje centrály viaceré reťazce, napríklad britská sieť Tesco, pričom francúzsky Carrefour či rakúsky Ahold tento krok chystajú.
Medzi odborníkmi sledujúcimi trendy v obchode sa ozývajú hlasy, že aj také malé územie, ako je Slovensko, by niekedy v budúcnosti mohlo uniesť 45-50 hypermarketov. Bolo by to okolo 8 hypermarketov na milión obyvateľov, ako má dnes Belgicko alebo Česko. To sa však ešte ani spolovice nepribližuje k európskej špičke – Fínsko ich má na milión obyvateľov vyše 24, Nemecko a Francúzsko po 18, Británia a Dánsko po 17.
Podľa Ľuboša Drahovského z agentúry Terno by u nás taký vysoký počet hypermarketov musel do veľkej miery počítať s tranzitnými kupujúcimi. S Poliakmi by sa rátalo v oblasti Žiliny a Košíc a v regióne západného Slovenska s Rakúšanmi, ktorých na našich hypermarketoch láka to, že sú otvorené v sobotu i v nedeľu, čo v Rakúsku nie je.
Nástup veľkých reťazcov sa na Slovensku prejavil v tomto roku mimoriadnym prívalom zákazníkov a nárastom tržieb. Oberajú o ne najmä stredne veľké samoobsluhy (s výnimkou diskontov), ktoré nedokážu ponúknuť tovar za také ceny ako supermarkety. Napodiv sa u nás zatiaľ dobre držia malé predajne. „Pri dobre stanovenom sortimente môžu uspokojovať záujem domácností nachádzajúcich sa v okolí v malom akčnom rádiuse,“ dodáva Drahovský.
TÁŇA RUNDESOVÁ