Od mája sa budú dať ojazdené autá dovážať lacnejšie. Colníci totiž prestanú vyberať na hraniciach DPH, ktorá dovezené autá dnes predražuje o 19 percent, čiže skoro o pätinu. Za dovezenie trojročného ojazdeného auta v hodnote 200 000 korún dnes na poplatkoch zaplatia dovozcovia ďalších 83-tisíc, od mája to bude len 45-tisíc korún.
Vstup do Európskej únie zaradí Slovensko do spoločenstva štátov, medzi ktorými platí voľný pohyb tovaru. Bude sa to vzťahovať aj na ojazdené autá. Za tie sa síce neplatilo clo ani doteraz, colníci však od majiteľov pýtali 19-percentnú DPH bez ohľadu na to, že daň kupujúci zaplatili už v krajine, kde navštívili autobazár. DPH sa tak platila dvakrát.
"Pri dovoze ojazdených áut dnes vzniká colný dlh vo výške DPH. Na hraniciach sme autá zaregistrovali a dovozcom sme určili termín, dokedy sa musia s listom vlastníctva dostaviť na colný úrad v mieste svojho trvalého pobytu, kde colný dlh zaplatia. To od mája odpadne," potvrdila Silvia Balázsiková, hovorkyňa Colného riaditeľstva.
Po novom budú dovozcovia áut z 25 krajín Európskej únie colné úrady obchádzať. "Po vstupe do únie bude DPH zaplatená v zahraničí, my ju už druhý raz vyberať nebudeme," avizuje Balázsiková. Dovozcom tak klesnú náklady na dovezenie ojazdeného auta takmer o pätinu ceny, ktorú zaplatili v zahraničnom autobazáre.
Zachované však zostanú poplatky za prihlásenie dovezeného ojazdeného auta na obvodnom úrade. Za registráciu jedno- a dvojročných áut sa bude ďalej platiť 30-tisíc korún, za každý ďalší rok zaplatí majiteľ auta 10-tisíc navyše. Situáciu v niektorých mestách komplikuje fakt, že so zánikom okresných a vznikom obvodných úradov došlo aj k presťahovaniu odborov dopravy, ktoré autá registrujú. Napríklad pracovníčka jedného z bratislavských obvodných úradov včera nevedela povedať, kam treba ísť auto prihlásiť.
Okrem poplatkov za registráciu treba rátať aj s poplatkami 3000 korún do Recyklačného fondu a 2000 korún na polícii.
(tv)
DPH na autá v Európe
Dánsko | 25,0 % |
Švédsko | 25,0 % |
Maďarsko | 25,0 % |
Nórsko | 24,0 % |
Česko | 22,0 % |
Fínsko | 22,0 % |
Poľsko | 22,0 % |
Belgicko | 21,0 % |
Írsko | 21,0 % |
Taliansko | 20,0 % |
Rakúsko | 20,0 % |
Francúzsko | 19,6 % |
Holandsko | 19,0 % |
Slovensko | 19,0 % |
Lotyšsko | 18,0 % |
Estónsko | 18,0 % |
Litva | 18,0 % |
Grécko | 18,0 % |
Británia | 17,5 % |
Portugalsko | 17,0 % |
Nemecko | 16,0 % |
Španielsko | 16,0 % |
Luxembursko | 15,0 % |
Zdroj: Svetová asociácia daňovníkov
Postup pri dovoze auta
1. Kúpa auta v cudzine a jeho dovezenie na Slovensko.
2. Povinnosť prihlásiť auto na obvodnom úrade v mieste trvalého pobytu.
3. Obvodný úrad - odbor dopravy pošle auto na stanicu technickej kontroly.
4. Autá vyrobené pred rokom 1996 musia spravidla absolvovať aj emisnú kontrolu.
5. Po absolvovaní kontrol treba na obvodnom úrade zaplatiť evidenčný poplatok 30 000 korún pri jedno- a dvojročných autách, za každý ďalší rok plus 10 000 korún. Za nové autá sa evidenčný poplatok nebude platiť.
6. Pri zaregistrovaní treba zaplatiť 3000 korún Recyklačnému fondu.
7. Zaregistrované auto treba prihlásiť na dopravnom inšpektoráte, kde za prihlásenie a dve poznávacie značky zaplatí majiteľ auta 2000 korún.