FOTO SME - MIROSLAVA CIBULKOVÁ
Na Slovensku ponúka poistenie domácností viacero poisťovní. Závisí od klienta, proti akému riziku sa chce poistiť a akú si stanoví poistnú sumu. Je mylné sa domnievať, že ak dôjde ku krádeži majetku, poisťovňa vyplatí plnú sumu, na akú sa poistenec poistil.
Poistné sa stanovuje v závislosti od výšky poistnej sumy a od miesta bydliska. Výšku poistného ovplyvňuje zvolená spoluúčasť, suma, ktorou sa klient podieľa na zaplatení škody. Platí, že čím je spoluúčasť vyššia, tým je poistné nižšie.
Nezanedbateľným faktorom ovplyvňujúcim poistnú sumu je lokalita domácnosti. Najdrahšiu poistku platia obyvatelia veľkomiest, pretože tam je väčšia kriminalita.
Poistiť sa je vždy výhodné, ale jedným z negatívnych javov poisťovníctva bývajú obštrukcie a dlhý čas čakania na vyplatenie poistky.
Ak klient nezaplatí poistné do jedného mesiaca odo dňa doručenia upomienky, podľa Občianskeho zákonníka mu poistenie zanikne. Poistnú zmluvu možno zrušiť dohodou alebo výpoveďou jednej zo zmluvných strán.
Ako si poistiť domácnosť
* Zvážte riziká (živelné pohromy, krádeže, vandalizmus a pod.), ktoré môžu vašu domácnosť ohroziť.
* Zistite a porovnajte si ponuky rôznych poisťovní, aké škody kryjú, v akom rozsahu a za akých podmienok.
* Ak máte špeciálnu požiadavku na poisťovňu, zistite, či je zahrnutá v základnom poistnom produkte, ak nie, zvážte pripoistenie.
* Podrobne si preštudujte riziká, proti ktorým je možné sa poistiť. Zbytočne neplaťte za riziko, ktoré vašu domácnosť neohrozuje.
* Oceňte si majetok v domácnosti a podľa neho si určite poistnú sumu.
* Vedomé podcenenie majetku sa v prípade poistnej udalosti nevypláca. Možno budete platiť menšiu poistku, ale získate aj menšiu sumu od poisťovne.
* Poistné sa zvyčajne platí ročne. Niektoré poisťovne umožňujú platbu aj v kratších intervaloch, čo však poistné môže predražiť o niekoľko percent.
Poisťovne, ktoré ponúkajú poistenie zariadenia domácností
Allianz-Slovenská poisťovňa
Česká poisťovňa Slovensko
ERGO poisťovňa
KOOPERATIVA poisťovňa
Komunálna poisťovňa
UNIQA poisťovňa
QBE poisťovňa
Wüstenrot poisťovňa
Union poisťovňa
Generali Poisťovňa
Poisťovňa TATRA
R+V Poisťovňa
KONTINUITA, Slovenská životná poisťovňa
Čo nie je možné v domácnosti poistiť
V niektorých poisťovniach nie je možné poistiť: technické poruchy strojov a prístrojov, zmáčanie poistených vecí dažďom, ktoré vzniklo nekvalitnou stavbou (nárok vznikne len v prípade, ak zatečenie nastalo ako následok poškodenia dovtedy bezchybnej budovy), veci podnájomníkov, ktoré slúžia na zárobkové účely a na účely podnikania. Niektoré poisťovne majú pri určitých predmetoch poistenia stanovené horné limity plnenia, napríklad v prípade krádeže peňazí v hotovosti, vkladov na vkladných knižkách, elektromotoroch, bicykloch.
Ak má klient v domácnosti nadštandardné zariadenie (napríklad zbierky umeleckých predmetov, zbierky zbraní a iné), stanovujú sa individuálne podmienky poistenia.
Čo robiť pri vzniku škodovej udalosti
Základné rady, čo robiť pri vzniku škodovej udalosti, by mali byť súčasťou každej poistnej zmluvy.
1. Poistenec v prípade krádeže, vandalizmu alebo požiaru musí privolať políciu, alebo hasičov
Čo najskôr informovať akýmkoľvek spôsobom (ústne, osobne, písomne, telefonicky, elektronickou cestou a pod.) poisťovňu, že poistná udalosť nastala. Ak tak neurobí, môžu niektoré poisťovne vyplatiť menšiu poistku alebo dokonca jej vyplatenie zamietnuť.
2.Vyplniť v poisťovni hlásenia o škode
Po vyplnení príslušného tlačiva poisťovňa vo svoje réžii zaistí obhliadku miesta.
3. Obhliadka miesta zástupcom poisťovne
Likvidátor v prípade krádeže, požiaru a veľkých škôd príde okamžite na obhliadku škody. V ostatných prípadoch si dohodne presný termín obhliadky. Pri obhliadke sa upresní výška škody a dohodnutý spôsob likvidácie.
4. Šetrenie škody
Poistná udalosť sa zaregistruje na základe šetrenia, fotodokumentácie, ktoré zabezpečí poisťovňa, a vyžiadaných dokladov od klienta. Sú to doklady o kúpe, o oprave poškodených vecí, zápisnica zo šetrenia políciou a pod.
5. Vyčíslenie alebo vyplatenie škody
Spôsob likvidácie poistnej udalosti závisí od konkrétnej škody, z akého rizika vzniká, čo je predmetom poškodenia a podobne. Poisťovňa je v zmysle Občianskeho zákonníka povinná do 15 dní od ukončenia šetrenia vyplatiť alebo zamietnuť poistnú udalosť.