Keď Jozef Bednárik režíroval na prvej opernej scéne naposledy, zasadil rokokovú Popolušku do prostredia fitnescentra. "Teraz sme operu prestreli na tanier. Diváci by mali dostať vokálny dezert. Po všetkých verdiovských biftekoch, po suši v podobe Bartókovho Kniežaťa Modrofúza servírujeme publiku ľahký šľahačkový dezert," povedal režisér.
"Dcéru pluku nemôže spievať ani režírovať hocikto. Našťastie máme vynikajúcich sólistov až pre tri alternácie a pána režiséra Bednárika. Je to majster francúzskej opery. V Dcére pluku sa mieša naivita s iróniou, komika so sentimentom a gýčom," dodáva dramaturg Vladimír Zvara.
Hlavnú úlohu šarmantnej kokety Márie naštudovala aj Ľubica Vargicová: "Aj keď som otočená chrbtom k režisérovi, chce vidieť, čo cítim a musím hrať. Na skúškach nemôžem oddychovať ani sekundu. Som vďačná za to, že to takto robí. Spolupracuje sa mi s ním veľmi dobre."
Milosrdná láska k maturantkeAntonín Procházka: S tvojou dcérou nikdy! Divadlo Jozefa Gregora Tajovského Zvolen. Réžia: Michal Spišák. Hrajú: Silvia Donová, Jana Pilzová, Vladimír Rohoň a ďalší. Premiéra: 19. marca
Manželský pár stredného veku sa snaží skrotiť pubertálnu dcéru a priateliť s iným manželským párom stredného veku. Komédia sa začína, keď sa do dcéry zamiluje muž z druhého páru a začne vzdorovať vlastnému veku, konvenciám a spoločnosti. Plzenský Moliére Antonín Procházka napísal hru plnú bláznivých omylov a humorných zápletiek, aby sa v nich mohol nájsť aj divák. "Je to ironicko-konverzačná situačná komédia. Riešenie životnej krízy stredného veku je zrozumiteľné ľuďom napríklad v mojom veku, aj keď do maturantky som sa ešte nezamiloval," hovorí s úsmevom režisér.
Napriek tomu, že v Česku má Procházkove hry v repertoári hneď niekoľko divadiel, na Slovensku sa nehrávajú často. "Myslím, že iba raz ho uvádzalo nitrianske divadlo. Túto komédiu som si vybral potom, ako sa mi dostala do rúk v češtine," hovorí Michal Spišák. "Končí sa milosrdne. Žiadna katastrofa ani nič osudové sa nestane."
Netreba sa spoliehať na peklo Doktor Johannes Faust. Divadlo Ludus Bratislava. Réžia: Andrej Pachinger. Hrajú: Katarína Kubová, Milan Chalmovský, Roman Fábian a Kamil Kollárik. Premiéra: 19. marca
Na spôsob jarmočného divadla pripravili Fausta zo zbierok starých ľudových textov českých bábkarov a podľa zbierok Mateja Kopeckého. "Téma Fausta je posolstvo samo osebe. Človek sa nemá spoliehať na pekelné sily, ale sám na seba. Aj tu je, samozrejme, motív túžby po večnej mladosti, moci, bohatstve a živote," hovorí režisér.
Vo Faustovi sú dominantné bábky marionety na drôtenom vodení Romana Anderleho. "Herci sú len uvádzačmi a pomáhajú prestavať scénu," pokračuje režisér Andrej Pachinger.
Inscenáciu pripravili pre detského diváka a mládež, takže zlo prehráva aj keď je zastúpené v malom množstve a v odľahčenej forme. "Pre najmenších divákov máme pripravené aj hudobné vsuvky, ale len s pomocou veľmi primitívnych hudobných nástrojov. Využili sme zobcovú flautu, bubienok a tamburínu."