Vasilij Kandinskij: Kostol v Riegsee, 1908 FOTO - KUNSTFORUM
Výstavná Viedeň opäť naberá obrátky. Dvaja najväčší rivali na poli diváckej atraktivity vyťahujú svoje jarné tromfy. V Kunstfore sa dnes otvára výstava Vasilija Kandinského, v Albertine o týždeň neskôr Rembrandt. V obidvoch prípadoch ide o výstavy svetového významu. Organizátori totiž zozbierali špičkové diela z prestížnych zbierok, ktoré v takejto kolekcii ešte neboli prezentované.
"Chceme prekonať návštevnosť Dürerovej výstavy z jesene," vyhlasuje hovorca Albertiny Stefan Musil. "Nebude to jednoduché, pretože tak budeme atakovať hranicu pol milióna divákov." Sebavedomie nechýba ani predstaviteľovi Kunstfora. "Stačí nám, keď opäť potvrdíme miesto v európskej špičke," povedal pre SME hovorca Wolfgang Lamprecht.
Kandinskij - Zvuk farieb
"Farba je klávesa. Oko je úderné kladivko. Duša je klavír s mnohými strunami. Umelec je ruka, ktorá úderom na túto alebo onú klávesu spôsobí vibráciu duše." To sú dnes už povestné vety Vasilija Kandinského (1866 - 1944) - priekopníka ruskej avantgardy a abstraktnej maľby, ktorý bol zároveň veľkým hudobníkom. "Keď sa pozerám na farby, počujem hudbu," vyznal sa Kandinskij, ktorý komponoval aj s vizionárskym skladateľom Arnoldom Schönbergom. Aj preto organizátori nazvali viedenskú výstavu Vasilij Kandinskij: Zvuk farieb.
Podľa Wolfganga Lamprechta Kunstforum predstaví okolo sedemdesiat diel, prác na papieri a výber obrazov. "Začíname umelcovými počiatkami v Mníchove a jeho spoznaním expresionizmu počas ciest do Talianska a Paríža. V centre pozornosti je Kandinského obdobie, ktoré mapuje jeho cestu k abstrakcii. Vrcholom prehliadky sú Kandinského abstraktné diela - kompozície geometrických farebných plôch a smerované línie. Tieto diela neskorej tvorby Vasilija Kandinského sú blízke ruskému konštruktivizmu a myšlienkam nemeckého Bauhausu."
Diela pochádzajú najmä z veľkej zbierky Tretiakovskej galérie v Moskve, Ruského múzea v St. Peterburgu a provinčných ruských múzeí, ktoré sú prvýkrát za hranicami Ruska. Tieto práce sú doplnené o vybrané diela z rôznych zahraničných verejných i súkromných zbierok.
Rembrandtov šerosvit
O týždeň sa v Albertine predstaví najvýznamnejšia postava holandského maliarstva sedemnásteho storočia - Rembrandt van Rijn (1606 - 1669). Výstava je poctou fascinujúcemu majstrovstvu v rôznych výtvarných disciplínach. V expozícii bude osemdesiat najdôležitejších Rembrandtových kresieb a sedemdesiat grafík, prevažne zo zbierok Albertiny. Nebude chýbať ani tridsať špičkových olejomalieb, vrátane takých obrazov, ako je Flora z londýnskej National Gallery, autoportréty z Alte Pinakothek v Mníchove a Kunsthistoriches Museum vo Viedni, Krajina s kamenným mostom z Amsterdamu, či Hagar a Izmael na púšti zo zbierok Hamburgu.
"Touto zostavou ponúkneme divákom unikátny pohľad na výnimočnú univerzálnosť Rembrandtovho génia," hovorí Stefan Musil. "Zastúpené budú všetky žánre jeho záujmu počas všetkých tvorivých období - od autoportrétov, cez krajinomaľby, akty, figurálne kompozície až po mytologické a náboženské motívy."
Vo všetkých motívoch cítiť Rembrandtovo novátorstvo. Postavy na jeho plátnach sa vynárajú z polotmy a mierne svetelné lúče osvetľujú len tváre a ruky. Šerosvitom modeloval aj svoju galériu autoportrétov, ktoré sú psychologickou štúdiou človeka meniaceho sa pod nánosmi času a osudu. V jeho leptoch zase cítiť suverenitu čiary, ktorá sa veľakrát stala podkladom pre veľké plátna.