BRATISLAVA - Vláda schválila v stredu prevzatie povinnosti splácať príslušenstvo úverov Železníc SR a Železničnej spoločnosti bez toho, aby spätne tieto finančné prostriedky požadovala. Model oddlženia oboch železničných spoločností, schválený v roku 2003, totiž pôvodne pri prebratí dlhov vo výške 21 miliárd korún nepočítal so vznikom záväzku štátu splácať úroky z omeškania za tieto úvery.
K 1. januáru totiž prešli do štátnych finančných pasív Slovenska dlhy železníc voči bankovým subjektom v spomínanom objeme. Prevzatím dlhov oboch železničných spoločnosti štát kompenzoval svoj záväzok voči nim za výkony vo verejnom záujme v rokoch 1994 až 2002.
Ako ďalej vyplýva z informácie o postupe riešenia finančných vzťahov, od ŽSR prevzal štát garantované úvery v objeme 13,632 miliardy a od Železničnej spoločnosti 7,319 miliardy korún. Túto transakciu schválila vláda už koncom minulého roka. Zo záväzku štátu voči ŽSR za výkony vo verejnom záujme v objeme 13,632 miliardy tvorilo 6,918 miliardy penále za omeškanie. Z pohľadávky Železničnej spoločnosti voči štátu vo výške 7,319 miliardy bolo penále 1,201 miliardy korún.
Štát prevzal od ŽSR úver v objeme 5,5 miliardy korún poskytnutý Všeobecnou úverovou bankou, ako aj úver vo výške 926 miliónov od Citibank International PLC. Ďalší úver, ktorý štát prevzal vo výške 824 miliónov, poskytla ŽSR Tatra banka a do finančných pasív prešiel aj úver z Európskej investičnej banky v objeme 6,38 miliardy korún.
Železničnej spoločnosti kompenzoval štát platby za výkony vo verejnom záujme prevzatím úverov od Európskej investičnej banky, Tatra banky, VÚB, Citibank, Slovenskej sporiteľne, Unibanky vo výške 7,319 miliardy korún.
(sita)