Sú vysoké školy pri prijímacích skúškach korektné? Je obsahom pohovorov naozaj len stredoškolské učivo? Kto tvorí testy? A mali by byť utajené? Na tieto otázky sa pokúsil dať odpoveď vlaňajší monitoring Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI).
Otázky skúšok sa utajujú
Z prieskumu vyplynulo, že otázky použité na prijímačkách až dve tretiny škôl stále utajujú. Výsadu poznať obsah testov majú len dve skupiny osôb: autori otázok a niekoľko poverených predstaviteľov, ktorých úlohou je zabrániť úniku informácií - napríklad uložením testov do trezoru alebo zakódovaním počítačovej databázy.
Utajenie otázok z prijímačiek obhajujú predstavitelia vysokých škôl obavami, že ak by otázky pravidelne zverejňovali, postupne by všetky vyčerpali a nemali by čo používať, prípadne sa odvolávajú na zákonom chránené autorstvo testov.
"Takéto argumenty však neobstoja. Školy sú verejné inštitúcie financované z peňazí daňových poplatníkov, preto by ich fungovanie malo podliehať verejnej kontrole - zvlášť v takej citlivej oblasti, akou je prijímacie konanie. Bez zverejnenia použitých otázok totiž verejnosť stráca možnosť overenia, či školy postupovali v súlade so zákonom, teda napríklad či nešli nad rámec stredoškolských osnov," hovorí Rastislav Ďuriš z SGI.
Dobrý test nevie zostaviť každý
Odborníci však upozorňujú, že zostaviť test, ktorý vyberie najvhodnejších kandidátov na štúdium, je náročné. Tvrdia, že to nedokáže každý vysokoškolský učiteľ. "Ak sú špecifické nástroje alebo techniky merania zle použité, hrozí, že najschopnejší kandidáti sa nedostanú do výberu," súhlasí R. Ďuriš a dodáva, že psychometrické charakteristiky testu, teda čo, nakoľko a ako sa testuje, je tiež možné overiť len vtedy, ak sú testy zverejnené.
Únik informácií
Medzi ďalšie závažné zistenia monitoringu patrí, že väčšina zo sledovaných fakúlt nezabezpečuje, aby sa osoby, ktoré pripravovali otázky na prijímaciu skúšku, nezúčastňovali na doučovaní uchádzačov pred jej konaním. V praxi sa dokonca často stáva, že zostavovatelia testov doučujú priamo na kurzoch organizovaných fakultou. "Zverejnením testov pred prijímačkami by mali všetci uchádzači rovnakú východiskovú pozíciu, čím by sa eliminovalo znevýhodňovanie sociálne slabších uchádzačov," hovorí Ďuriš.