Ani kvapka nazmar

Automobil nie je vôbec lacný špás a hoci náklady na prevádzku pozostávajú z niekoľkých položiek, účty za pohonné hmoty predstavujú najväčšiu sumu.

Konštruktéri sa snažia neustále znižovať spotrebu paliva, v niektorých prípadoch až na "trojlitrovú" hranicu. Ďalším dôvodom na celosvetové obmedzenie spotreby sú zdroje ropy a ich budúcnosť. Odhaduje sa, že čierne zlato vystačí automobilizmu iba na nasledujúcich 50 rokov. Pre lepší obraz si stačí porovnať spotrebu a výkon dnešného automobilu s 20-ročným vozidlom. Jediná kvapka paliva má v súčasnosti mimoriadne vysokú účinnosť. Koľko kvapiek automobil zhltne, nazávisí iba od motora, ale aj od štýlu jazdy a na ďalších okolnostiach.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Narábanie s hmotou

Správa o spotrebe je vlastne správou o energii a zotrvačnosti. Odpor zotrvačných hmôt sa snaží zachovať stav, v ktorom sa vozidlo momentálne nachádza. Pri zrýchlení je úlohou motora prekonať zotrvačnosť vozidla a naopak pri spomaľovaní preberajú na seba úlohu brzdy. Celkový odpor zotrvačných hmôt závisí od hmotnosti auta, použitých kolies i motora. Každá jedna vec, ktorú vozíme zbytočne so sebou, zväčšuje hmotu vozidla a tým aj spotrebu. Už pri jazde dlhej 100 km sa oplatí vyložiť nepotrebný náklad a ísť bez neho. Najväčší vplyv na spotrebu má však naše narábanie s hmotou auta. Opatrná, nie rýchla jazda nás môže oklamať vtedy, ak nie je plynulá. Krátke zrýchlenia a opätovné brzdenia sa sčítavajú a keď ich je veľa, neúmerne zvyšujú spotrebu. Za istých okolností je vhodné výrazne zrýchliť a potom hoci vo vyššej rýchlosti jemne narábať s rozbehnutou hmotou. Počet a sila šliapnutí na brzdový pedál jasne hovorí o tom, koľko zbytočnej energie sme vyrobili, keď ju musíme krotiť. Samozrejme, brzdenie ovplyvňuje situácia na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Vietor do plachiet

Súčiniteľ odporu vzduchu Cx vyjadruje, ako je zvládnutá a erodynamika karosérie a všetkých jej výčnelkov a záhybov. V roku 1991 prišiel na trh športový Opel Calibra s vtedy úžasným súčiniteľom Cx=0,33. Dnes je tento údaj prekonaný aj bežnými rodinnými automobilmi. S narastajúcou rýchlosťou rastie aj odpor vzduchu, ktorý musí prekonať sila motora. Každá zmena na profile karosérie mení aj veľkosť odporu vzduchu, väčšinou k horšiemu. Typickým príkladom je strešný nosič s lyžami, bicyklom alebo batožinou, prípadne prázdny nosič, ktorý vozíme iba tak. Naložená strecha zväčšuje čelnú plochu auta a tým aj spotrebu. Navýšenie priemernej spotreby stúpa priamo úmerne s plochou nákladu, ale aj rýchlosťou. Preto netreba s nákladom na streche jazdiť veľmi rýchlo, navyše náklad nad hlavou zhoršuje jazdné vlastnosti. Na častú jazdu za oddychom po diaľnicach je vhodné používať strešné boxy. Sú uzamykateľné, bezpečné a nemajú veľký odpor vzduchu. Sú však oveľa drahšie ako bežný strešný nosič. Prevoz bicyklov je jednoduchší a bezpečnejší vzadu na ťažnom zariadení. Ibaže stojan na to určený je jednoúčelový, a nie lacný. Aerodynamický odpor vozidla a spotrebu negatívne ovplyvňuje otvorené okno vo dverách, prípadne strešné okno. Otvorené strešné okno zväčší spotrebu o 0,5 - 0,9 l/100km. Čierneho Petra aerodynamiky predstavuje spojler. Rôzne neoverené tvary spojlerov a doplnkov zhoršia spotrebu až o 1 až 2 l/100 km, pritom sa neraz stáva, že takéto monštrum zhoršuje i aerodynamický prítlak. Výbornú spotrebu pri rýchlej jazde po diaľnici dosiahneme vtedy, ak nám fúka silný vietor do chrbta. V silnom protivetre sa oplatí ubrať a znížiť rýchlosť.

SkryťVypnúť reklamu

V hre je aj koleso

Svojou troškou prispieva do spotreby aj koleso zložené z pneumatiky a disku. Prvý predpoklad zbytočne vysokej spotreby paliva prináša podhustená pneumatika. Okrem horších jazdných vlastností zvyšuje valivý odpor a riziko poškodenia. S ohľadom na spotrebu by padla vhod tvrdá až prehustená pneumatika, čo by ale negatívne ovplyvnilo bezpečnosť a životnosť pneumatiky. Tlak predpísaný výrobcom bude najlepší. Na valivý odpor vplýva aj povrch cesty. Kvalitné cesty s rovným a tvrdým povrchom pôsobia doslova blalohodárne na životnosť pneumatík i spotrebu. Inak je to v daždi. Čím viac vody je na ceste, tým menej paliva v nádrži. Najväčší žrút benzínu je sneh. Hrubá vrstva kašovitého snehu robí so spotrebou divy. V závislosti od podmienok a motora stúpne spotreba o 1 až 2,5 l/100 km. Na trase dlhej 400 km, "zožerie" snehová kaša o 10 l paliva viac, čo je v prepočte cca 320 Sk. V prípade snehovej kalamity, treba zvážiť odloženie plánovanej cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Priorita víťazí

Čas a peniaze sú od vekov na sebe závislé. Rýchla jazda znamená vyššiu spotrebu, ale nie vždy výraznú úsporu času. Na krátkej vzdialenosti a v zastavanej oblasti vyššia rýchlosť prinesie málo ušetreného času, nehovoriac o riziku nehody a neúmerne väčšej spotrebe. Svoj podiel na vyššej spotrebe majú kopce a rozbitá cesta. Z tohto pohľadu je výhodnejšie jazdiť po diaľnici, kde neprekonávame veľké stúpania a predbiehanie je pozvoľné. Cesty prvej triedy naopak predbiehanie vyžadujú a čím lepší rýchlostný priemer chceme mať, tým viac musíme predbiehať. Pomer medzi ušetreným časom a spotrebou na diaľnici si ovplyvní sám vodič. Rýchlosť nad 130 km/h je u nás nepovolená a od tejto hranice stúpa aj spotreba. Inak je to pri silných autách s objemným motorom. To je však iná kapitola.

SkryťVypnúť reklamu

Benzín verzus nafta

Voľba motora si zasluhuje aspoň krátke zastavenie. Špičková technológia naftových motorov zrazila spotrebu na neslýchané hodnoty, hlavne vo vzťahu k výkonu. Druhá strana mince je vyššia nákupná cena dieselov. Pri vysokom počte najazdených kilometrov za jeden rok (25 000 a viac) vyhráva diesel. Ľahko sa s ním predbieha a ostrejšie tempo sa neprejavuje na spotrebe tak, ako u benziňákov. Malé rodinné autá si zase vystačia s benzínovým motorom neveľkého objemu. Stačí rozumný prístup k jazdeniu a spotreba 5,5 l/100km príde sama. Objem a výkon motora ovplyvňuje spotrebu a výber je opäť na majiteľovi. Do úlohy služobného auta na dlhé trasy nepasuje malý a slabý motor. Pri predbiehaní i vysokom tempe na diaľnici sa doslova žmýka, má vysokú spotrebu a skôr sa opotrebuje. Naopak, výkonný motor môže pri rýchlosti 140 km/h "papať" menej. Prirodzene, na dochádzanie do práce a rozvoz detí do školy stačí dolná hranica ponuky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 335
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 872
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 688
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 193
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 531
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 514
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 723
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 583
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu