Nie pre všetkých motoristov sú umývanie a údržba auta rovnako príťažlivými. To, ako auto vyzerá zvonka a zvnútra, hovorí o majiteľovi. Prehnaná, ale aj nedostatočná starostlivosť o čistotu auta nie je zdravá, ako každý extrém. V tomto smere je asi najlepšie držať sa zlatej strednej cesty.
Zimné dni a špinavé cesty sa podpíšu na vzhľade auta, ale nie vždy sa ho oplatí umývať veľmi často: preto má zmysel väčšie jarné upratovanie. Zmenou vozového parku sa zmenil aj prístup k jarnej údržbe. V ére škodoviek a lád či wartburgov bolo treba auto najskôr očistiť od špiny, následne hrdzavé diely obrúsiť a vytmeliť. Potom prišiel rad na lakovanie, prípadne zváranie. Veľkú pozornosť si zasluhoval motor, čapy riadenia, tlmiče a elektroinštalácia. Veľkú časť týchto prác odbúrala protikorózna ochrana nových automobilov.
Nová kvalita a garancia
Zlom v tomto smere zaznamenal druhý model Felicie. Novšie vozidlá ponúkajú záruku 6 až 12 rokov na prehrdzavenie karosérie. Vrstvené laky lepšie odolávajú zmenám teploty a kamienkom odletujúcim z pneumatík. Veľkú výhodu majú aj podblatníky a kryty motora. Jediným slabým miestom novších automobilov býva batéria, hlavne pokiaľ sa s autom jazdí iba sporadicky alebo v noci.
Pomôžu profesionáli
Jarnú starostlivosť o auto môžeme rozdeliť do viacerých častí. Najvýhodnejšie je odviesť auto na jeden deň do osvedčeného servisu a nechať urobiť kompletnú kontrolu a vyčistenie auta. Pre pracovne vyťažených a solventných ľudí z mesta je to často najjednoduchšia cesta. Takýto komfort stojí od 1 000 Sk viac, v závislosti od toho, čo je v balíku údržby vozidla.
V prvom rade bezpečnosť
Podvozok dostáva v zime poriadne zabrať. Okrem soli, vody a snehu negatívne pôsobí aj zmena teplôt. Do záhybov a na gumené časti sa dostáva voda, ktorá v noci zmrzne a cez deň sa opäť roztopí. Veľmi dobrou ochranou je plastový podblatník alebo ochranný náter vnútra blatníkov a podbehov. Po zime je dôležité nechať umyť podvozok a zájsť do dielne nechať aspoň opticky skontrolovať stav podvozka. Štvor- a viacročnému autu prospeje premazanie kĺbov a čapov, prípadne kontrola vôle riadenia. Stav tlmičov závisí od počtu najazdených kilometrov. Zima obyčajne zhorší ich stav, čo si možno overiť vo vybraných autoservisoch. Pri výmene pneumatík pamätajme aj na očistenie a premazanie zahrdzaveného závitu skrutiek na upevnenie kolesa. Interval údržby a kontroly podvozku a korózie sa skracuje priamoúmerne s pribúdajúcim vekom vozidla.
Zima zamáva aj s nov(š)ou batériou
Vplyv zimy na fungovanie elektroinštalácie môžeme u moderných automobilov takmer vylúčiť. Zriedka sa stane, že v krutom mraze štrajkuje centrálne zamykanie alebo elektrické ovládanie okien. Je to prvý signál na to, aby sme jar využili na premazanie spomenutých častí špeciálnym sprejom. Na čerpadlách a v predajniach autopríslušenstva ho dostaneme za 30 až 100 Sk. Autobatéria v zime trpí rovnako dnes ako pred 15-timi rokmi. Jej stav závisí od spôsobu garážovania a prestávok medzi jazdami. Bezúdržbové batérie nepotrebujú domácu alchýmiu (meranie hustoty elektrolytu, dolievanie a dobíjanie). Kontrola kontaktov, prípadne ich "premazanie" môže batérii iba pomôcť. Pri prvých náznakoch zníženej účinnosti autobatérie prichádza na rad nabíjačka.
Motor
Zima sa nás vždy opýta, ako sme na ňu auto pripravili. Pokiaľ chladiaca sústava nezamrzla a motor aj pri -20oC štartoval ako mal, všetko je v poriadku. Za dobrú službu v zime si agregát zaslúži kontrolu stavu oleja a chladiacej zmesi. Umytie mu tiež prospeje. Ostatné servisné úkony necháme na pravidelnú prehliadku
v servise.
Už sa autíčko ligoce
Umytá karoséria predstavuje vrchol jarného upratovania. Prvé opláchnutie od hrubej špiny a vystriekanie všetkých záhybov karosérie patrí autoumyvárni. Základné umytie nás vyjde od 69 Sk až po 130 Sk, v závislosti od regiónu a umývacej linky. Potom môžeme pokračovať čistou vodou a jelenicou v domácich podmienkach. Ak na to nemáme čas a priestor, starostlivosť o karosériu môžu prevziať odborníci na ručné umývanie. Kompletná očista karosérie vytiahne z peňaženky 150 až 800 Sk (ručné umyvárne vo veľkých mestách). Domáce - vlastnoručné umývanie má jasný postup: voda, šampón, vo- da, jelenica či sušenie a konečná ochrana laku. Voskovanie a balzamovanie má zmysel aj vtedy, keď vrtochy počasia zmenia cestu na špinavú "čvachtanicu".
Aby sme dobre videli
Pozornosti starostlivého majiteľa by nemali ujsť plastové časti nárazníka, gumy okolo okien a všetky ostatné čierne plasty. Prípravok na ich ošetrovanie stojí od 60 do 500 Sk. Náklady na ošetrovanie sa vrátia napr. v druhotnom predaji auta (ošumelé gumy a plasty zhoršujú celkový dojem) a v dobrom pocite z vykonanej práce. Čistenie okien a kontrola stavu stieračov je rutinnou záležitosťou.
Ako v obývačke
V aute mnohí trávime veľa času a je na nás, ako si jeho prostredie spríjemníme. Hrubá špina, prach a ohorky cigariet nie sú vhodným spoločníkom na cestách. Čistenie interiéru zvládneme aj svojpomocne s predpokladom, že prášenie kobercov a smeti z popolníka odstraňujeme na miestach na to určených. Firmy ošetrujúce interiér si podľa úrovne a rozsahu služby pýtajú 250 až 1000 Sk: za tieto peniaze nakúpime dostatočné množstvo čistiacich prostriedkov. Záleží iba na nás či máme čas, priestor a chuť. Pocit čistoty za volantom jednoznačne prispieva k pohode a bezpečnosti.