Spochybňujem samozrejmosti

S Janou Bžochovou-Wild. o tom, čo znamená pozerať sa inak na slávnu Shakespearovu Búrku

Jana Bžochová-Wild je divadelnou kritičkou a docentkou na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, kde prednáša anglické a nemecké divadlo. Vo svojej vedeckej práci sa venuje najmä tvorbe Williama Shakespeara. FOTO - ANNA LUPTÁKOVÁ

V Divadelnom ústave Bratislava vyšla kniha slovenskej teatrologičky JANY BŽOCHOVEJ-WILD pod názvom Začarovaný ostrov? Shakespearova Búrka inak. Je to už autorkina tretia knižná publikácia na shakespearovskú tému (predtým Hamlet: dobrodružstvo textu, 1998; Úvod do shakespearovského divadla, 1999).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Shakespearovu Búrku poznáme ako romancu, ktorá sa odohráva na začarovanom ostrove.

"Je to príbeh vladára Prospera, ktorý sa po mocenskej intrige svojho brata zachránil s dcérou Mirandou na pustom ostrove, kde ju vychoval, a keďže bol mágom a študoval tajné vedy, pričaroval jej ženícha, intrigánom odpustil a vrátil sa domov vládnuť. V analýzach vážených kritikov si prečítame, že Prospero je jedna z najúžasnejších shakespearovských postáv, že je ideálnym vladárom a Miranda je stelesnením ideálnej ženy."

Vy ste mali z textu iný pocit?

"Keď sa pozorne začítate do hry, nie a nie sa zbaviť pocitu, že tento otec svoju dcéru neznesiteľne komanduje a kontroluje, že ju odovzdáva princovi ako svoj majetok a že ona tu v rozhodujúcich chvíľach mlčí. A tu sa začnú pochybnosti."

SkryťVypnúť reklamu

Podtitul vašej knihy je Shakespearova Búrka inak. To "inak" znamená teda kritické videnie postáv?

"Pohľad inak nespočíva v kritike postáv: nejde o to, či im priradíme znamienko plus alebo mínus, ale o to, aké otázky si začneme klásť. Napríklad: Prečo sa tu vôbec nespomína Mirandina matka? A ako to, že otec sa chváli svojou dcérou a zároveň ironizuje jej neskúsenosť? A nepripomína Prosperova mágia skôr tyranizovanie? Aká je v tejto hre konštrukcia rodiny? Všemocný otec, neprítomná matka, zmanipulovaná dcéra. A naším ideálom že by mala byť vláda autokrata?"

To je rozprávkový rámec, do ktorého autor zasadil príbeh.

"Áno, a zdá sa, že by sme to mali brať ako samozrejmosť. A to ma práve zaujímalo: pozrieť sa na Búrku nie z hľadiska toho, s akými témami sa zjavne obracia na čitateľa, ale problematizovať to, čo je v nej zdanlivo nepochybné a prirodzené. Lebo model sociálnych vzťahov v hre nám nie je ľahostajný. Ten akože prirodzený rámec nesie v sebe politikum, takisto ako obrázky ideálnej prirodzenej rodiny v detských šlabikároch: mama varí a otec číta noviny - aj to je politické posolstvo."

SkryťVypnúť reklamu

Prečo ste sa rozhodli pre cestu spochybňovania samozrejmostí?

"Keď spochybníme samozrejmosti, môžeme cez Shakespearov text uvažovať aj o tom, ako to vyzerá napríklad s našou predstavou rodiny, muža a ženy, lásky, výchovy, vzdelania, autority, vlastného a cudzieho."

Aké argumenty pre takéto uvažovanie prinášate vy?

"Vychádzam najmä z poznatkov kultúrnej antropológie a feministických kultúrnych vied. Myslím si, že nestačí skonštatovať, že v Búrke sa matky odsúvajú alebo démonizujú, že otec je patriarcha a dcéra vychovaná k nesamostatnosti a nevedomosti. Mňa zaujímalo ísť ďalej a hľadať historické súvislosti. A to bol fascinujúci proces: odkrývať, ako Shakespearov text opakuje dobovú prax rodiny, výchovy, uzatvárania manželstva, ako fixuje konkrétne predstavy o láske, dvorení, autorite, o vzťahu k cudziemu. A aké presvedčovacie stratégie pritom používa."

SkryťVypnúť reklamu

Takže siahate hlboko do kultúrnej histórie. Myslíte si, že všetky zdanlivo prirodzené kategórie treba historizovať?

"Áno. Rodina pred štyristo rokmi fungovala inak ako dnes; byť mužom alebo ženou sa spájalo s inými sociálnymi normami, aj láska a manželstvo sa chápali inak, výchova dcér sa orientovala na iné hodnoty než výchova synov. A všetky tieto dobové kultúrne praktiky Shakespearov text v sebe nesie."

Napríklad?

"Trebárs zistíte, že postava otca je natoľko nedotknuteľná, že napokon ani jeden zo Shakespearových najväčších zloduchov nie je otcom: otcovská autorita bola posvätná. Alebo predstava, že ženy majú na verejnosti mlčať: bolo to pred štyristo rokmi alebo to poznáme ešte aj z vlastnej skúsenosti? Tak text hry mimovoľne predstavuje aj akési médium premenlivých sociálnych a kultúrnych praktík. A podprahovo sprostredkúva aj politické posolstvá, voči ktorým by sme si mali pestovať citlivosť a nepodceňovať ich."

SkryťVypnúť reklamu

Pred troma rokmi sa Búrka hrala v Slovenskom národnom divadle. Približne v tom čase ste aj vy začali pracovať na svojej knihe. Sú tu nejaké súvislosti?

"Premiéra Búrky v SND bola práve v čase, keď som si tento text pripravovala na vedecký pobyt v Cambridge. Vidieť hru na javisku bolo podnetné v tom zmysle, že som si overila fungovanie mnohých stereotypov. Vidí sa mi, že podobne ako Shakespeare v čase písania Búrky aj my dnes stojíme na rozhraní epoch a v našej spoločnosti popri sebe existuje viacero aj protichodných predstáv o sociálnych vzťahoch a autorite. O to aktuálnejšie môže byť uvažovanie o nich - a dúfam, že aj cez starý text Williama Shakespeara."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 360
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 948
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 147
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 991
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 045
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 673
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 625
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu