BRATISLAVA - Diaľnica až do Žiliny bude do roku 2006, štát na ňu dá veľa peňazí, aj kapacít, ale plánovanú výstavbu na východe to nezastaví, tvrdí minister dopravy Pavol Prokopovič. Zrýchlením výstavby diaľnice na Žilinu kvôli továrni automobilky Kia podľa Prokopoviča neutrpí ani štátny rozpočet na tento rok. Peniaze si vláda požičia a prídu aj z fondu súdržnosti Európskej únie. Do Žiliny treba postaviť ešte 42 kilometrov diaľnice náročným terénom.
Primátori a župani z východného Slovenska sa obávajú, že peniaze na výstavbu diaľnic sa presunú na severozápad krajiny. "Ich obavy sú neopodstatnené. Nie je to na úkor ani jedného regiónu, nie je pozastavená výstavba na iných úsekoch. Aj rýchlostné cesty sa budú stavať rovnako ako predtým," hovorí Prokopovič.
Aby sa podarilo postaviť žilinský úsek Vrtižer - Hričovské Podhradie, minister presviedča firmu Doprastav, aby si vzala úver. "Keďže teraz nevidím možnosť čerpať peniaze zo štátneho rozpočtu na tento úsek a nechceme ochudobniť ostatné regióny, dohodli sme sa s Doprastavom, že bude hľadať možnosti získania úveru, ktorý bude prostredníctvom Diaľničnej spoločnosti splácaný." Úsek má stáť 3,7 miliardy.
Diaľničná spoločnosť ešte neexistuje. Vlastniť ju bude len štát, peniaze získa z diaľničných poplatkov a z dane z predaja uhľovodíkových palív a mazív.
Dokončenie diaľnice do roku 2006 si vyžiada 17,8 miliardy korún navyše oproti pôvodným plánom, ktoré rátali v najbližších troch rokoch s omnoho nižším tempom výstavby. Prokopovič hovorí, že diaľnica bude v plnom profile (bude mať oba diaľničné pruhy). Pripravený má aj núdzový variant. "Je možné, že pristúpime na niektorom krátkom úseku len k jednému profilu. Je to však skôr hypotetická otázka."
Problémy pri výstavbe môžu vzniknúť pri vykupovaní pozemkov najmä v okolí Považskej Bystrice. "Ide o stovky až tisíce parciel, každá má spravidla viac vlastníkov," hovorí Peter Gandl zo Slovenskej správy ciest. "K prevodu vlastníckeho práva treba spracovať znalecký posudok na stanovenie ceny. Na základe toho sa uzatvára zmluva, takže je to pomerne zložitý proces."
Prokopovič si myslí, že vykupovanie pozemkov bude zrejme vážnejším problémom, ako dostatok peňazí a stavebných kapacít. Nevylučuje, že vysporadúvanie pozemkov môže naťahovať čas. Potešila ho úprava možnosti vyvlastnenia, ktorá platí od 1. januára. "Lebo naozaj stačí neochota pár ľudí a všetko je zastavené. Teraz ponúkneme trhovú cenu stanovenú odborníkmi a pokiaľ ju majiteľ odmietne, môže sa pristúpiť k vyvlastneniu. Tiež je to určité časové zdržanie, ale je to omnoho rýchlejší postup, ako keby sme boli blokovaní."
(rf)
Čo treba do Žiliny vybudovať
Ladce - Sverepec
Dĺžka 9,94 km. Na trase bude 35 mostov, z toho 13 pre jeden dvojprúd. Najdlhší most bude mať 902 metrov. Most v blízkosti motokrosového areálu bude mať dĺžku 480 metrov (pravý most 443 m) so stúpaním smerom na severovýchod 3,2 percenta. Tretí najdlhší most na trase diaľnice bude pri Sverepci s dĺžkou 315 metrov (ľavý most 310m) a výškou až 32 metrov nad údolím. V prvej časti úseku budujú mimoúrovňovú križovatku s piatimi mostami.
Úsek Sverepec - Považská Bystrica západ
Dĺžka 0,56 km. Súčasťou stavby je preloženie súčasnej cesty I/61 s dĺžkou 1,5 km a výstavba Strediska správy a údržby diaľnic Považská Bystrica.
Považská Bystrica západ - Vrtižer
Dĺžka 9,035 km. Súčasťou stavby sú demolácie, protihlukové clony. Šestnásť mostov, z toho na diaľnici osem, (z toho dve estakády), ostatné ponad diaľnicu. Dohromady 4 868 metrov mostov, dominantným bude estakáda v Považskej Bystrici s dĺžkou 1 444 metrov a estakáda v súbehu s kanálom Váhu s dĺžkou 1 694,50 metrov. Súčasťou výstavby je parkovisko.
Vrtižer - Hričovské Podhradie
Dĺžka 13,457 km. Treba postaviť mimoúrovňové križovatky Vrtižer a Bytča.
Hričovské Podhradie - Žilina
Dĺžka 6,85 km. Mostov - 21, z toho na diaľnici 8. Bude treba preložiť časť súčasnej cesty.
Smer Žilina
V súčasnosti je postavených z Bratislavy smerom na Žilinu okolo 160 kilometrov diaľnic. Chýba zhruba 40 kilometrov.
* Cesta vedie zložitým terénom, cez dediny a jedno mesto.
* Denne ňou prechádza viac ako pätnásťtisíc áut.
* Pre kolóny, ktoré spôsobujú kamióny, sa v dopravnej špičke a najmä v piatok popoludní stáva, že cesta z konca diaľnice do Žiliny trvá hodinu a viac. Po vybudovaní štyridsaťkilometrového úseku diaľnice, kde by sa mohlo jazdiť rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu, by sa cesta skrátila na zhruba 20 minút.