
Záber tesne po štarte jednej z etáp na prvých majstrovstvách Slovenska v roku 1998, ktoré sa konali pod názvom Master Race. FOTO – ARCHÍV
BRATISLAVA – Štvrtý ročník majstrovstiev Slovenska námorných jachtárov bude v doterajšej krátkej histórii najpočetnejší. Do včerajšieho dňa svoju účasť potvrdilo 39 lodí, po druhý raz budú na štarte aj medzinárodné posádky. A bude mať i nové meno: Sany Delta E.S. cup 2001. O slovenské tituly bude súťažiť aj päť zahraničných posádok. „Prihlásiť sa ešte dá a predpokladám, že počet lodí na štarte stúpne na 40 a počet účastníkov sa tak bude pohybovať okolo troch stovák,“ nazdáva sa riaditeľ pretekov Miloš Kotlárik.
Súťažiť sa bude rovnako ako v predchádzajúcich rokoch na Jadrane, štart i cieľ nadchádzajúcich majstrovstiev (22. – 25. októbra) je v okolí prístavu Biograd v strednej Dalmácii. Novinkou čoraz populárnejšieho šampionátu je finančná prémia. M. Kotlárik: „Víťaz získa 100-tisíc Sk a hoci je to suma, ktorá bude stačiť vari len na pokrytie štartovných nákladov, je to prvý raz, čo sa nám za pomoci sponzorov podarilo zabezpečiť odmeny pre najlepších.“ Druhý v poradí získa týždenný prenájom lode na budúci šampionát, zaujímavé ceny čakajú aj na ďalších v poradí. „Jachting je vo svete šport, kde sa točia veľké peniaze a hoci my máme len skromné prostriedky, snažíme sa postupne priblížiť svetovému trendu,“ dodal riaditeľ pretekov.
Jachtárska vášeň je však i naďalej nákladnou záležitosťou, účasť si záujemcovia z veľkej časti hradia sami. Vlastnú pretekársku loď nemá na Slovensku pravdepodobne nikto, súťažiť sa tak ako v iných rokoch bude na požičaných jachtách od Chorvátov. Týždenný prenájom sa pohybuje okolo 70- až 80-tisíc Sk, osemtisíc je štartovný poplatok za loď a ďalších 1 400 Sk je súťažný vklad každého člena posádky.
Z favoritov by na štarte mala chýbať len česká posádka kapitána Mikuláša, ktorá vlani ako jediný zahraničný účastník na vlastnej lodi jasne dominovala. Víťazi z predchádzajúcich rokov Miroslav Kollár (1998) a Peter Gliba (1999) medzi prihlásenými figurujú. Pretekárov čakajú minimálne štyri rozjazdy, od krátkych okruhových až po navigačné, pričom najhorší výsledok sa im škrtá.
RASTISLAV HRÍBIK