Aj vďaka Dostojevskému a Ibsenovi v divadlách nuda v Brne nie je

"Jednou z charakteristik i předpokladů podobného typu projektu, jakým chce být Sto roků kobry režiséra Vladimíra Morávka v Divadle Husa na provázku, je posedlost," píše riaditeľ Provázku Petr Oslzlý v programe k prvému dielu quatrológie adaptácií Dostojev

ského románov, ktorým je Raskolnikov - jeho zločin a jeho trest. Druhý diel cyklu Knieža Myškin je idiot mal premiéru tri týždne po Raskolnikovovi, obe predstavenia trvajú dovedna takmer sedem hodín. Herci počas dennodenného osemnásťhodinového skúšania v divadle aj spávali. Nasledovať budú ďalšie dve adaptácie Dostojevského románov: Stavrogin je diabol (tak sa bude volať inscenácia Besov) a Karamazovovci reloaded.

Bratov Karamazovovcov už v Divadle Husa na provázku inscenoval v dynamickej, strihovo komponovanej inscenácii na začiatku osemdesiatych rokov jeden zo zakladateľov Provázku Peter Scherhaufer (scenár vtedy napísal spolu so Zdeňkom Petrželkom alias J. A. Pitínským); tá istá adaptácia bude teraz východiskom aj pre Morávka. Cyklus všetkých štyroch inscenácií je venovaný zosnulému Scherhauferovi a postupne sa uvádza pod názvom Sto rokov kobry. "Sto roků i víc již tančí jedovatá kobra v parách nad tyglíkem Dostojevského díla a stále nás její krouživý pohyb fascinuje," hovorí Petr Oslzlý a zároveň sa obáva, že Dostojevského dielo predznačuje nielen "najhoršie zo všetkých storočí - teda 20. storočie - ale aj storočie súčasné. Temné tušenie!"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prvé dva diely quatrológie sú posadnuté! Ten prvý (Raskolnikov - jeho zločin a jeho trest) sa rúti v zbesilom tempe hektických klipových obrazov, s agresívnou hudbou, dymom a s hercami hnanými do ostrých charakteristík. Bolo toho na mňa priveľa, ohlušilo ma to a oslepilo, až ma z toho chaosu klipových obrazov rozbolela hlava. Ale možno som už na také divadlo starý. Mladé publikum pískalo na pochvalu.

Na druhý deň Knieža Myškin je idiot. Je to záhada - tá istá scéna, ten istý režisér, v podstate ten istý ansámbl hercov, tá istá muzika, svietenie (našťastie, už menej dymu!) a taký - aspoň pre mňa - odlišný výsledok! Úžasné scény sústredeného napätia, skvelý rytmus inscenácie; nijaká hektickosť, ale rytmus, ktorý človeku cez oči a uši preniká - poviem to pateticky - až do duše, vo väzbe so zmyslom dialógov, vzťahov; sugestívna kompozícia hercov v priestore, nástupov, point, odchodov, druhých a tretích simultánnych akcií a "plánov" - skrátka kompozícia inscenácie v priestore je ako hudba!

SkryťVypnúť reklamu

A k tomu skvelí herci! Všetci! Na čele s fantastickým Jiřím Vyorálkom - to meno si zapamätajte! - ktorý alternuje Myškina s Pavlom Liškom. Úžasnejšieho Dostojevského v divadle som nevidel od čias Wajdovej inscenácie Besov v Starom divadle v Krakove spred tridsiatich rokov. Teraz si to uvedomujem: rozdiel tých dvoch Morávkových inscenácií je zrejme v dramatizáciách. Zločin a trest Luboša Baláka má tú klipovú skladbu; Idiot z pera Josefa Kovalčuka je odlišná, "tradičnejšia" kompozícia, je to síce montáž, ale montáž väčších, kompaktnejších častí.

V Kabinete múz, kde pôsobilo dlhé roky HaDivadlo, sa usídlil malý a mladý súbor Divadlo v 7 a půl. Pitínský tam vo februári inscenoval Ibsenovu Noru. Predstavenie trvá 90 minút bez pauzy. Hra je oslobodená od sociálnych a dobovo "mravných" motívov a emancipačných a feministických téz, Pitínský sa sústredil na fatálny vzťah vášne a nenávisti medzi mužom a ženou. Scéna: čosi ako úzka chodba, nora, väzenská cela, tunel skrátka, klaustrofóbny priestor z drevotrieskových dosák. Jedny dvere, ktorými sa dá i nedá uniknúť. Herci nepsychologizujú, všetky besy z nich prúdia v expresívnom pohybe, v reči tiel, ktoré sa zrážajú nielen psychicky, ale bolestne narážajú na steny domáceho väzenia.

SkryťVypnúť reklamu

Inscenácia sa nekončí odchodom Nory, lež vraždou. Manžel Noru zaškrtí. Z Nory je Othello. Expresia nahrádza psychológiu. Vášeň víťazí nad etiketou.

Skrátka: v divadlách nuda v Brne nie je!

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 382
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 985
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 691
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 180
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 111
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 1 837
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 658
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 643
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu