
ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV
Svetové letecké spoločnosti budú v dôsledku teroristických útokov na USA nútené prepustiť až 200-tisíc zamestnancov. Predpokladá to Medzinárodná agentúra pre leteckú dopravu (IATA), ktorá zastrešuje 275 leteckých spoločností z celého sveta. Šéf IATA Pierr Jeanniot včera zároveň zverejnil odhad čistej straty aeroliniek, ktorý by mal dosiahnuť až sedem miliárd dolárov. Návrat do normálneho stavu by si potom mohol vyžiadať dvanásť mesiacov.
Odhadované dosahy sú v histórii leteckých spoločností najdramatickejšie v celej ich histórii.
Aerolinky pociťovali ekonomické problémy už pred útokmi na Svetové obchodné centrum. Spoločnosti vtedy odhadovali svoje straty v tomto roku na 2,5 miliardy dolárov. Už to znamenalo najvyššie straty od vojny v Perzskom zálive v roku 1991.
Najnovšie čísla však hovoria o tom, že dosahy dosiahnu takmer trojnásobnú úroveň.
IATA pritom vychádza z predpokladu, že sa letecká preprava cestujúcich zníži v období septembrových udalostí do decembra o pätnásť percent. Posledné mesiace teda drasticky prehĺbia straty, ktoré na začiatku tohto roka leteckí operátori očakávali na úrovni piatich percent.
Aj rozmery prepúšťania predstihli očakávania. Už počas prvých dvoch týždňov po útokoch na USA prepustili členovia IATA sedem percent svojich zamestnancov, čo predsatavuje 120-tisíc ľudí. Išlo najmä o pracovníkov v Spojených štátoch, potom čo sa však zohľadnili problémy aeroliniek aj v Európe, zvlášť spoločností Swissair a Sabena, dosiahol počet prepustených takmer dvojnásobok.
„Počas poslednej „leteckej“ krízy v rokoch 1990 až 1993 trvalo približne rok, kým mohli aerolinky vziať prepustených ľudí opäť do práce,“ skonštatoval Jeanniot.
Dopravcom v Ázii sa zatiaľ darí situáciu zvládať lepšie ako v Amerike a Európe. Problémy však prinesie pokles obchodných letov. Podľa skúseností z obdobia vojny v Perzskom zálive môže obnova dôvery v „rizikové“ teritóriá trvať aj sedem mesiacov.
Agentúra Reuters zároveň informovala, že Európska komisia včera schválila finančnú pomoc pre aerolinky z krajín Európskej únie. Odškodnenie sa bude realizovať formou štátnej pomoci jednotlivých vlád v rámci únie. Tú inak európska legislatíva nedovoľuje. Pôjde najmä o poistné prémie a kompenzácie mimoriadnych nákladov na bezpečnostné opatrenia pri letoch.
Už koncom septembra americký kongres odsúhlasil finančnú injekciu pre letecký priemysel v objeme 15 miliárd dolárov.
Hodnota akcií leteckých spoločností zaznamenala prudký prepad kvôli uzavretiu vzdušného priestoru USA a následnému poklesu dôvery cestujúcich v tento spôsob dopravy na celom svete.
Zo strany ekonómov sa však objavili aj varovania pred požičiavaním peňazí a inej podpore leteckých spoločností, ktoré mali problémy už pred útokmi na USA. (tom)