BRATISLAVA - Ten je síce práve na východe, ale tam zasa chýba diaľnica. "Vo vláde som trval na tom, aby schválila uznesenie, že chce spojiť diaľnicou východ so západom do roku 2010. To investorov trochu môže motivovať, aby išli aj na východ," hovorí.
Bratislavský región je pri porovnaní hrubého domáceho produktu na obyvateľa prepočítaného na kúpnu silu obyvateľstva druhý najbohatší zo všetkých regiónov v štátoch, ktoré pristupujú do Európskej únie. Prešovský a košický región sú naopak na chvoste porovnávacích tabuliek.
Vzdialenosť bratislavského a prešovského regiónu je pritom na európske pomery malá. Podľa Nemcsica je však problém v zlej kvalite ciest, ktorá neumožňuje odhadnúť presný čas dovozu tovaru. "Pri priemyselnej výrobe sú zmluvy na zásobovanie firiem kamiónmi robené často na toleranciu 15 až 20 minút," hovorí. Taká presnosť sa na východe nijako nedá zaručiť.
Žiadna špedičná firma si nedovolí dať takúto záruku v oblasti východného Slovenska. "Dá sa to urobiť pri diaľnici, ale nie pri cestách, aké máme," povedal Nemcsics. Tento problém sa však týka skôr veľkých investorov, "lebo malí sa dokážu zásobovať cez sklady".
Zo skúseností ministra hovorí, že väčšina investorov mala záujem prísť práve na východ, lebo stabilita ceny pracovnej sily je na východe lepšia ako na západe. Dobrá je aj štruktúra pracovnej sily, keďže tam už bola priemyselná výroba. (rf)