Diela Rosemarie Trockelovej sú najčastejšie bez titulu. Nechce divákov zaťažovať názvami. "Mohli by sa zviezť po nesprávnej ceste a ja by som radšej uvoľňovala priestor pre ich rozmýšľanie," hovorí Rosemarie Trockelová (1952), ktorá sama tvrdí, že pre jej tvorbu sú dôležití dvaja umelci - Joseph Beuys a Andy Warhol. Beuys pre záujem v tradičných materiáloch, Warhol vo fetišizácii masovej produkcie. Výsledkom je originálne umenie, v ktorom sa Trockelová pohybuje naprieč umeleckými žánrami i druhmi - je zároveň maliarkou, kresliarkou, grafičkou, videoumelkyňou, tvorkyňou objektov, performérkou i textilnou výtvarníčkou. Jej meno sa vyslovuje jedným dychom s takými osobnosťami nemeckého umenia ako Gerhard Richter, Georg Baselitz či Sigmar Polke.
Vo videoprojekcii necháva roztáčať vajce, ktoré sa chce upiecť na elektrickej platni, necháva nekonečne tiecť vodu, vystavuje uštrikované pulóvre a textílie, ponúka stroj na maľovanie, ale i kresby ľudských figúr a abstraktné kompozície. Pre Rosemarie Trockelovú nie je nič tabu. Provokuje, aby zaujala. Provokuje, aby nútila myslieť.
Vychádza z prostredia, ktoré je ženám dôverne známe. Obrazy domova, práce a oddychu, zábavy, ale aj sexuality a násilia, formované ženským okom sa striedajú s ironickými komentármi k dejinám veľkého umenia. Výtvarne prevetráva aj spoločenskú rolu muža - raz ako sebapotvrdzujúceho umelca génia, inokedy ako obeť mašinérie vlastných vášní a fyziologických procesov. Kriticky upozorňuje na činnosti, ktoré bývajú historicky priraďované ženám ako napríklad vyšívanie a pletenie, no paradoxne mnohé z nich využíva ako autorskú umeleckú techniku, stierajúc tak polaritu medzi "nízkym" a "vysokým" umeleckým prejavom. "Nie som feministka," hovorí Trockelová. "Teda aspoň čo sa týka hanlivých názorov na tento smer. Som feministka v zmysle nového pohľadu na úlohu ženy a umenia."
Výstava prezentovaná v Galérii súčasného umenia - Bunkier Sztuka v Krakove predstavuje prierez autorkiným dielom počas uplynulých dvadsiatich rokov. Podstatnú zložku výstavy popri videozáznamoch a objektoch tvoria atramentové tlače, ofsety, gvaše, kresby ceruzkou, perom, fixkou, uhľom či tušom.
Autor: ĽUDO PETRÁNSKY, Krakov