Novela prináša dohromady 84 zmien. Ktoré z nich považujete za najprínosnejšie?
"Aktívni občania ocenia povinnosť úradov informovať o konaniach, ktoré sú predmetom záujmu verejnosti alebo od ktorých to zákony priamo vyžadujú. Informácia musí byť včas zverejnená na 24 hodín prístupnej úradnej tabuli, resp. aj na internete a má byť zrozumiteľná. Novinkou je aj takzvaná dočasná úradná tabuľa. Tú musí úrad postaviť priamo v mieste, ktorého sa konanie týka. Nemalo by sa už stať, že sa občania nedozvedia napríklad o povoľovaní škodlivej či inak nežiaducej stavby v ich susedstve."
Čo presne musí byť po novom na tej nepretržite prístupnej úradnej tabuli, resp. na internete?
"Zákon určuje minimálnu úroveň. Určite tam musí byť oznam, že sa konanie začalo, na koho podnet, o čo v konaní ide a ako sa do neho môžu občania zapojiť. Počas konania by mali byť postupne uverejňované všetky úkony a po skončení konania jeho výsledok, teda celý text rozhodnutia a jeho odôvodnenie."
A čo internet?
"Internet tomu dodáva novú dimenziu, oproti klasickej úradnej tabuli totiž nemá priestorové obmedzenie. Tam by mali byť priebežne zverejňované všetky písomnosti zo spisu. Na prípadnú námietku, že úrady nemajú písomnosti v elektronickej forme, si treba vziať príklad, povedzme, z Českej republiky. Papierové dokumenty tam jednoducho prepíšu alebo naskenujú a vystavia na internet. Dokumenty píše väčšina úradov na počítači, takže tu problém nie je."
Tieto povinnosti však ešte stále mnoho úradov nedodržiava. Čo s tým?
"Úradné tabule a internet majú slúžiť verejnosti, nie iba splneniu litery zákona. Ak občania nie sú spokojní, prichádzajú na rad štandardné prostriedky. Čiže požadovať nápravu od predstaviteľa úradu. Ak to nepomôže, využiť právo podať sťažnosť, petíciu, obrátiť sa na prokuratúru. Čo sa týka samospráv, treba sa obrátiť aj na starostu, primátora alebo predsedu územného celku. Zákon predstavuje argument, o ktorý sa občania môžu úspešne oprieť."
Zmenila novela pomer síl medzi úradmi a občanmi?
"Posilnili sa niektoré práva občanov a podnikateľov voči úradom. Na druhej strane sa však zvýšila aj zodpovednosť občanov za dianie vo svojom okolí a nevyhnutnosť aktívnejšie sa spolupodieľať na rozhodovaní o sebe. Nejde tu iba o rozhodovanie úradov o občanovi, ale aj o rozhodovanie o protichodných požiadavkách záujmových skupín, napríklad investora na jednej strane a občanov na opačnej. Úspech môže dosiahnuť často len ten aktívnejší, infomovanejší a znalejší." (vp)