Skúšanie tradičnej tatárskej šatky na trhu v Kazani. Tatárske islamské ženy si nedávno presadili právo fotografovať sa na doklady totožnosti v šatke. FOTO - ČTK
Ruský Tatarstan považujú za "pohraničnú zónu" medzi islamom a kresťanstvom a zároveň za najpokojnejšiu z moslimami obývaných postsovietskych oblastí. Tatarské ženy sa môžu fotografovať na doklady totožnosti v šatke, náboženské spory sa vybavujú bez krvi, pravoslávne sviatky sa striedajú s moslimskými. Posovietsky návrat k náboženským tradíciám však nie je bez problémov. Práve v Tatarstane bola odhalená islamská škola, ktorej poslucháči sa údajne podieľali na teroristických útokoch v Moskve. "Začiatkom 90. rokov prijímali v Tatarstane učiteľov arabčiny z Jordánska, zo Saudskej Arábie a ďalších krajín Perzského zálivu. Každého Araba pomaly považovali za prorokovho vyslanca. Oni nám však niekedy vnucovali prvky, ktoré nie sú nášmu náboženstvu vlastné," vysvetľuje hlavný muftí Tatarstanu Gusman Chazrat Ischakov.
"Tatarský ľud je pokojnejší než iné národy. Sme sunniti a snažíme sa odvrátiť prenikanie radikálnych a agresívnych prúdov. Náš islam sa vyznačuje trpezlivosťou. Tatarskému islamu rozhodne nie je cudzia demokracia," hovorí muftí. Po desaťročiach núteného ateizmu sa Tatári húževnato usilujú o návrat k viere svojich predkov. Kým pred dvadsiatimi rokmi boli v Tatarstane necelé dve desiatky mešít, dnes je ich viac než tisíc." Cirkev je u nás oddelená od štátu. Naše vedenie už však nie je ateistické. Pri oficiálnych príležitostiach navštevuje mešity. Pomaly zotrieme rozdelenie náboženstva a štátu," hovorí hlava tatarských moslimov.
Tatarstan však nie je ortodoxná islamská krajina a ženy, ktoré nechcú, šatku nenosia. "To nie je problém. Malo by sa dbať skôr na to, aby sa ženy nedávali fotografovať nahé a aby sa nevenovali prostitúcii," hovorí muftí.
"Väčšina našich rodín je prepojená. Moja matka je Ruska, kým otec Tatár. Syna vychovávam v úcte k obom náboženstvám," dodáva Svetlana Chajrulinová z úradu tatarského prezidenta.
ALEXANDRA MALACHOVSKÁ, čtk