Rómske deti pri vstupe do školy niekedy odradí nepriateľský postoj detí a nezáujem učiteľov, u časti zohrá úlohu jazyková bariéra. "Preto je potrebné na začiatku pomôcť aj im, aj ich rodinám," tvrdí Viliam Zeman z kancelárie splnomocnenkyne vlády pre rómske otázky.
Občianske združenie mladých Rómov sa podujalo na úlohu pripraviť mladých ľudí, ktorí by v teréne pomáhali rómskym deťom zvyknúť si v škole - rómskych asistentov. V spolupráci s nadáciou Škola dokorán a s Národným úradom práce, ktorý projekt financoval, pripravilo vzdelávací kurz pre asistentov. Cieľom bolo zlepšiť školskú dochádzku rómskych detí, zvýšiť ich úspešnosť v škole.
Aj keď majú asistenti učiteľa štatút pedagogických zamestnancov, ich úlohou nie je zasahovať do vyučovania a kompetencií učiteľa, ale pomôcť vytvoriť viackultúrne prostredie v škole aj v komunite. Ich práca sa nekončí posledným zvonením v škole, takmer rovnaký čas ako na vyučovaní (minimálne 10 hodín týždenne) majú stráviť návštevami rodín a mimoškolskou výchovou detí.
Organizátori projektu očakávali, že rómsky asistent podnieti záujem rodičov o dianie v škole a výsledky detí. A že sa stane pre rodiny prirodzenou autoritou a prostredníkom medzi nimi a školou. O projekt prejavilo záujem 500 mladých Rómov, kvalifikačné predpoklady splnilo iba 237 z nich. Z toho ich dnes v teréne pracuje 175 na 153 školách.
"Je to málo. Aj keď sa niekde vyskytli problémy, mnohí riaditelia si po počiatočnej nedôvere uvedomili výhody takéhoto prostredníka," hovorí Viliam Zeman. "Ďalší ľudia však nie sú. Preto sa chystajú školenia v okresoch."
Ministerstvo školstva prisľúbilo vyčleniť v roku 2004 na asistentov učiteľa a učiteľov nultých ročníkov 242 miliónov korún, školy však nemajú dosť informácií, ako peniaze získať.
(gal)
Pozitívne zistenia:
- zlepšila sa dochádzka aj prospech detí
- znížil sa počet detí opakujúcich ročník
- zlepšenie komunikácie s rodinou
- rómska komunita sa zaktivizovala aj v izolovaných osadách
Negatívne zistenia:
- na niektorých školách odmietli prijať asistentov za svojich partnerov pedagógovia, inde rodičia
- niektoré školy nepochopili myšlienku projektu a očakávali, že asistent nahradí učiteľa
- nedostatočná pripravenosť asistentov na záťažové situácie
- predsudky na oboch stranách