Na túto otázku sa snažili dať odpoveď mnohé prieskumy, ako napríklad prieskum názorov učiteľov rómskych detí na vzdelávanie Rómov či projekt Interface Inštitútu pre dobre spravovanú spoločnosť. Na základe ich zistení sa dá zhrnúť, že rómske deti nie sú vzdelané, lebo:
Nerady chodia do školy
Mnohé totiž nechápu, prečo by do školy mali chodiť. Nik im to nevysvetlil a ich rodičia o vzdelanie nestoja. Často nevedia, že aj ony môžu navštevovať stredné školy.
Odborníci istú časť viny pripisujú aj nášmu školskému systému, ktorý by sa mal zmeniť na tvorivejší a humánnejší, aby deti (a nielen rómske) mali chuť chodiť do školy.
Ich učitelia sa venujú viac výchove ako vzdelávaniu
Z prieskumu názorov takmer tristo učiteľov rómskych detí vyplynulo, že počas vyučovania sa venujú výchove 4 až -násobne viac ako vzdelávaniu! To sa dostalo až na ôsme miesto. Učia totiž deti disciplíne, správaniu, hygiene, komunikácii.
Chýba im príprava v materskej škole
Prevažná väčšina rómskych detí nechodí do škôlky. Pri nástupe do školy tak vstupujú do neznámeho prostredia, do ktorého sa nevedia zaradiť.
Rómske deti často nevedia po slovensky
Jazyková bariéria je tiež jednou z príčin zlej školskej dochádzky rómskych detí. Dieťa príde nielen do neznámeho prostredia, ale nevie sa ani dorozumieť s učiteľom, čím sa cíti ešte dezorientovanejšie. Nerozumie výkladu učiva a nevie sa opýtať na to, čo potrebuje.
Osady sú ďaleko od škôl
Podľa štúdie Štátneho fakultného zdravotného ústavu SR sa až 16 percent rómskych detí z chudobných komunít musí dostať do školy pešo a cesta im trvá asi pol hodiny. Ak sa k tomu pridá zima a fakt, že rómske deti z osád často nemajú teplé oblečenie a obuv, niet sa čo čudovať, že ich dochádzka je veľmi slabá.
V škole "nezapadnú"
Rómske deti v školách pre "bielych" veľmi nechcú. Ak aj chodia do škôl s "bielymi deťmi", sú izolované. Rómske deti sa hrajú sa a rozprávajú len s rómskymi deťmi - a nerómske deti robia to isté. "Nedochádza k asimilácii ani socializácii, práve naopak. Za posledných 20 či 30 rokov sa tento jav nezlepšil," konštatuje Daniela Valachová z Pedagogickej fakulty UK.
Vynechávajú veľa hodín
Efektivita vyučovania rómskych detí je o to nižšia, že ich dochádzka do školy je veľmi slabá. Rómske dieťa vynechá v priemere 44 percent vyučovacích hodín. Tento stav sa rapídne nezlepšil po žiadnom z vládnych opatrení. (sr)
Čo sa učiteľom najviac osvedčilo pri práci s rómskymi deťmi?
Nič | 25 % |
Individuálny prístup | 20 % |
Pochvala | 15 % |
Názorné vyučovanie | 12 % |
Vyučovanie pomocou hry | 10 % |
Spolupráca s rodičmi | 8 % |
Zdroj: Prieskum názorov 300 učiteľov rómskych detí na vzdelávanie Rómov