Bratislava 8. marca (TASR) - Každý deň zavolá na bezplatnú telefonickú linku, ktorej pracovníci poskytujú informácie o Európskej únii (EÚ) priemerne až 400 občanov.
Zaujímajú ich najmä možnosti práce a štúdia po vstupe Slovenska do EÚ, a frekventovanou témou je aj dovoz ojazdených áut. Šiesti pracovníci však musia zodpovedať aj kuriózne otázky. "Volal nám napríklad jeden pán, ktorý sa zaujímal o to, či sa po vstupe do EÚ bude môcť naďalej predávať mak," povedala pre TASR Katarína Karasová, ktorá pracuje ako telefonistka na bezplatnej linke. Dôchodca vysvetlil, že má veľmi rád makové buchty a dopočul sa, že únia zakazuje predaj tejto potraviny kvôli tomu, že sa používa na nelegálnu výrobu opiátov. "Tak sme ho upokojili a ubezpečili, že mak sa bude na Slovensku môcť predávať naďalej," dodala Karasová.
Na linku s číslom 0800 103 104, ktorá začala fungovať koncom januára, volajú ľudia všetkých vekových a sociálnych kategórií. Jej pracovníci zažívajú najväčší nápor telefonujúcich v stredu, kým najmenej ľudí volá v piatok alebo v pondelok dopoludnia.
Okrem telefonickej linky môžu záujemcovia o otázky európskej integrácie čerpať informácie aj z internetovej stránky www.euroinfo.gov.sk alebo priamo v Euro Info centre na Štefánikovej ulici v Bratislave.
Občanom v tejto oblasti pomáha aj sieť regionálnych infocentier, ktoré pod záštitou Delegácie EK zriadili rôzne inštitúcie, samosprávy a mimovládne organizácie. Granty z fondu Phare na ich podporu však končia so vstupom krajiny do EÚ.