
Lidl je na celom svete známy nízkymi cenami. Vlani po otvorení predajní v Českej republike sa ihneď stal najlacnejšou maloobchodnou sieťou.
"Našou stratégiou je nevyjadrovať sa pre médiá," povedala pre SME sekretárka spoločnosti, keď sme sa snažili spojiť s jej vedením. Lidl nemá hovorcu a sekretárka nás odmietla prepojiť na riaditeľa.
Väčšina predajní, ktoré budú otvorené, je už dokončených. Podľa povolení úradov životného prostredia by tento a budúci rok malo byť na Slovensku otvorených najmenej 50 predajní Lidl. Vybudovaný je už aj centrálny sklad v Nemšovej.
Tento rok by mal Lidl podľa informácií SME otvoriť predajne v dvoch vlnách. Prvá prebehne v máji a druhá v novembri alebo decembri. Vždy bude otvorených viacero predajní súčasne.
Predajne Lidl sa neobjavia len vo veľkých mestách. Podľa inzerátov hľadá Lidl vhodné objekty a pozemky v obciach, ktoré majú viac ako 5000 obyvateľov. Na Slovensku je takých obcí 185. Predajná plocha obchodov bude 1000 až 1400 metrov štvorcových.
Zároveň hľadá aj zamestnancov. Vedúci pracovníci sú teraz na školení v Českej republike. Tu musia prejsť všetkými pozíciami v predajni.
Lidl - nízke ceny
Spoločnosť Lidl by aj na Slovensku mala ponúknuť najnižšie ceny. Všade na svete ich dosahuje nízkymi nákladmi a nákupom tých najlacnejších tovarov.
Lidl prevádzkuje takzvané diskonty. Ide o predajne, v ktorých sa tovar nevykladá do regálov, ale je uložený na paletách v škatuliach. Väčšinou nie je ani rozbalený. Zákazník si sám musí rozbaliť škatuľu a vybrať si požadovaný výrobok.
V predajni je len minimálne množstvo predavačov. Podľa žiadostí, ktoré Lidl predkladal úradom životného prostredia, by v jednej predajni malo pracovať priemerne 10 pracovníkov. Väčšina z nich bude buď vykladať tovar, alebo pracovať za pokladňou. Zákazníci väčšinou nenájdu v takýchto predajniach nikoho, kto by ich obslúžil. Znižujú sa tým náklady na platy zamestnancom. Čím je v predajni menej pracovníkov, tým menšie mzdy vyplatí a tým môžu byť nižšie ceny.
Lidl šetrí aj na nákupe tovarov. Väčšinou ponúka zahraničné výrobky neznámych značiek. Mnohé z nich sú vyrobené špeciálne pre Lidl. Keďže Lidl nakupuje vo veľkom pre celú svoju sieť, môže si dovoliť doviesť ten najlacnejší tovar.
V predajniach je pomerne úzky výber z jednotlivých druhov tovaru. Oveľa väčší dôraz sa tu kladie na nízku cenu ako na množstvo ponúkaných položiek.
Lidl - kauzy
Spoločnosť Lidl nie je známa len nízkymi cenami, ale aj rôznymi kauzami. V Českej republike bolo počas niekoľkých nocí vypílených 102 stromov, ktoré bránili vo výhľade na predajne. Medzi padnutými stromami bola aj storočná lipa.
Lidl sa od vyrúbania stromov pred svojimi predajňami dištancoval. Podľa denníka Mladá fronta Dnes potom ako ekologické organizácie vyzvali obyvateľov, aby bojkotovali reťazec Lidl, sa firma zaviazala do konca júna tohto roku vysadiť za každý strom desať iných stromov či už pred svojimi obchodmi, alebo v iných lokalitách mesta. Zároveň sa bude 5 rokov o tieto stromy starať.
Český Lidl sa stal známym aj vďaka predaju falošného kakaa. To obsahovalo namiesto 100 percent kakaového prášku len 30 percent. Zvyšok bol nahradený umelými sladidlami.
Vo Veľkej Británii spoločnosť Lidl koncom minulého roku predávala kontaminované červené víno. Obsahovalo až sedemnásťnásobok maximálneho povoleného obsahu oxidu siričitého. Ľuďom s astmou môže samotná vôňa z tohto vína spôsobiť životu nebezpečný záchvat. Podľa internetovej stránky Spotrebitel.cz bol Lidl jediným predajcom tohto vína.
V Nemecku prikázal antimonopolný úrad v roku 2000 zvýšiť spoločnosti Lidl ceny. Tento príkaz sa vzťahoval aj na ďalšie dve maloobchodné siete. Predávali totiž základné potraviny lacnejšie, ako ich nakupovali od dodávateľov. Zákazník síce mohol nakúpiť lacné potraviny, nízke ceny však likvidovali ostatných obchodníkov. Ak by obchody tieto ceny nezvýšili, pravdepodobne by väčšina malých predajní zanikla. Reťazcom by tak zmizla konkurencia a ceny by mohli ľubovoľne zvyšovať.