Nemci sa nechcú vzdať elektronického mýta

Keď spolkový minister dopravy Manfred Stolpe 17. februára vypovedal zmluvu s konzorciom Toll Collect o elektronickom vyberaní mýta, len málokto predpokladal, že týmto sa definitívne sa končí úsilie nemeckých koncernov DaimlerChrysler a Deutsche Telekom,

ako aj francúzskej firmy Cofiroute zaviesť v Nemecku ultramoderný mýtny systém pre nákladnú dopravu na nemeckých autostrádach. Vlajkové lode nemeckého priemyslu si totiž nemôžu dovoliť zlyhať v tomto dôležitom projekte. Ide nielen o ich imidž, ale aj o (miliardovú) víziu do budúcnosti, že ich mýtny systém sa v budúcnosti zavedie vo všetkých členských krajinách Európskej únie.

Mýtne kocky boli teda hodené. Po Stolpeho výpovedi pracovali zástupcovia konzorcia na zlepšenej ponuke. Výsledok sa dostavil v nedeľu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Toll Collect získal podporu ďalšieho nemeckého priemyselného giganta, koncernu Siemens, ktorý si zoberie na starosť celkovú koordináciu prístrojov v kabínkach nákladných áut (on-boards-units), družicami a centrálnym dispečingom. Hlavné konzorciálne slovo prevezme Deutsche Telekom, ktorá nahradí na kapitánskom mostíku DaimlerChrysler. Prvého januára budúceho roku by mal byť v sprevádzkovaný zjednodušený model; o rok neskôr plnofunkčná verzia.

Najväčším problémom boli otázky odškodnenia a ručenia. Toll Collect odstúpil od pôvodných predstáv, ktoré zvalili celé finančné bremeno na nemecký štát. Ak by sa konzorciu nepodarilo sprevádzkovať automatický mýtny systém do konca budúceho roku, dosiahli by penále výšku dovedna 780 miliónov eur. Toll Collect upustil od požiadavky, že môže kedykoľvek vystúpiť z tohto projektu.

SkryťVypnúť reklamu

Na finálnom rokovaní s najvyššími predstaviteľmi Deutsche Telekom, DaimlerChrysler a Cofiroute sa v nedeľu zúčastnil samotný kancelár Gerhard Schröder. Vyhlásil, že ide o "férový kompromis". A dodal, že "chceme v Nemecku, v Európe a inde na svete ukázať, že v Nemecku ako v modernom inovačnom štáte je možné úspešne zaviesť takýto systém".

JÁN ŠALGOVIČ, Mníchov

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 458
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 104
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 671
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 024
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 136
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 738
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 557
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu