Bratislava 3. marca (TASR) - Na realizáciu projektov prezentácie Slovenska v krajinách Európskej únie použilo dosiaľ Ministerstvo zahraničných vecí SR v rámci Externej informačnej komunikačnej stratégie (EIKS) vyše 22 miliónov korún. Projekty EIKS sa realizujú od roku 2002, pričom vláda na ne celkovo vyčlenila 40 miliónov Sk.
V druhom polroku 2003 si prezentácia krajiny prostredníctvom zastupiteľských úradov a vybraných agentúr vyžiadala 14,5 milióna Sk. Agentúra B+Advertising v tomto období realizovala program komplexnej prezentácie Slovenska vo Veľkej Británii a Írsku v sume sedem miliónov Sk. Celkovo boli prostriedky použité na organizáciu seminárov, konferencií, prednášok, kultúrno-spoločenských podujatí, návštevy zahraničných novinárov v SR, zabezpečenie propagačných materiálov a ďalšie aktivity. Vyplýva to zo správy o priebežnom vyhodnotení programu EIKS, ktorý dnes vláda vzala na vedomie. Dosiaľ nevyčerpané prostriedky programu v objeme 17,4 milióna korún by sa podľa rezortu diplomacie mali realizovať počas tohto roku.
EIKS schválila vláda v roku 2001 s cieľom zvýšiť informovanosť o Slovensku ako o budúcom členovi Európskej únie. Prezentácia mala byť pôvodne načasovaná na roky 2002-03 a obdobie pred schvaľovaním rozšírenia EÚ v parlamentoch jednotlivých členských krajín. Vzhľadom na nevyčerpanie prostriedkov EIKS vláda dnes schválila posunutie termínu ich využitia do konca roku 2004, ako aj rozšírenie ich zamerania aj na nové členské krajiny EÚ a v "odôvodnených prípadoch" aj na iné vybrané krajiny sveta. Časť prostriedkov EIKS bude využitá na podporu spoločných projektov osláv rozšírenia EÚ a časť na prípravu väčších prezentačných projektov. Dôvodom posunutia termínu realizácie EIKS bola nedostatočná úroveň projektov, ktoré v súťažiach predkladali profesionálne agentúry.
Realizácia projektov cez vybrané agentúry podľa MZV SR pomohla sprofesionalizovať komunikačné aktivity. "Na druhej strane zdĺhavý systém súťaží a potreba vyberať len z tých agentúr, ktoré sa do súťaže prihlásili, spôsobili časový sklz, v dvoch prípadoch zrušených súťaží dokonca posunutie realizácie na ďalší kalendárny rok," uvádza sa v správe rezortu. Ministerstvo zároveň konštatuje, že štátna prezentácia Slovenska v zahraničí je nedostatočná a roztrieštená medzi rôzne rezorty a inštitúcie. Za nevyhnutné považuje, aby sa táto problematika riešila systémovo a koncepčne.