teraz pred neskoršími dôsledkami koncentrácie automobilového priemyslu nie je namieste," dodal Zlacký s tým, že zatiaľ to môže byť výhoda. "Niektoré úspešné krajiny postavili svoj úspech na jednom priemysle, napríklad Fínsko na telekomunikačnom sektore," hovorí Zlacký.
Hoci Slovensko bude skôr montážnou halou s nižšou tvorbou pridanej hodnoty než je v telekomunikačnom sektore, podľa analytika je možné, že automobilky k nám časom presťahujú aj ďalšie aktivity, vrátane vývoja.
Viacerí ekonómovia nemajú veľkú obavu z toho, že prípadná kríza automobilového priemyslu môže tvrdo dopadnúť na celú ekonomiku. "Kým bude mať Slovensko výhodu nízkej ceny práce, nemali by ho príliš zasahovať globálne ekonomické cykly, vrátane krízy automobilového priemyslu," hovorí analytik Uni Banky Viliam Pätoprstý. "V horizonte 10 rokov bude Slovensko bližšie k platovému priemeru západných krajín a potom by sa automobilky mohli začať presadzovať v krajinách s nižšími nákladmi," dodal Pätoprstý.
Dovtedy sa však Slovensko môže pripraviť a prirodzenou alebo administratívnou cestou priemysel viac diverzifikovať. "Buď to môže byť administratívne usmerňovanie investícií napríklad vo forme stimulov alebo sa jednoducho vyčerpajú pracovné sily pre automobilový priemysel. Teraz však nemáme veľmi na výber," myslí si Pätoprstý.
(jj)