BRATISLAVA - Hromadné zdražovanie českého piva sa dotkne aj Slovenska. Druhý najväčší slovenský Pivovar Šariš, ktorý patrí do skupiny Plzeňský Prazdroj, včera oznámil plošné zvýšenie cien po vzore svojej českej materskej spoločnosti. Zdražovanie piva na Slovensku však nebude také prudké, ako sa chystá v Česku.
"V dôsledku zvýšenia cien vstupných surovín a energií potrebných na výrobu piva meníme od 8. marca ceny. Táto zmena predstavuje priemerné zvýšenie ceny piva o 1,7 percenta, pričom cena fľašového piva sa v priemere zvyšuje o 1,4 a sudového o 1,9 percenta," oznámil Karol Ponesz, obchodný manažér Pivovaru Šariš.
Prešovský pivovar na Slovensku vyrába značky Šariš, Smädný Mních, Velkopopovický Kozel a Gambrinus. Cena pollitrovej fľaše týchto značiek by mala vzrásť len mierne, rádovo o desiatky halierov. Pivovar Šariš je jediným z troch veľkých hráčov na slovenskom trhu, ktorému po vlaňajšom zvyšovaní spotrebných daní neklesol predaj.
Dramatickejšie zdražovanie sa očakáva pri pivách vyrobených v Česku. Ich cena by sa mala zvýšiť o vyše korunu. Spolu s Plzeňským Prazdrojom ohlásil zdražovanie aj Královský pivovar Krušovice. Zmenu cien zatiaľ nechystajú Budějovický Budvar, Staropramen a Starobrno. Nevylučujú však, že k zdražovaniu pristúpia neskôr.
Bez zmeny by mali zostať cenovky pod výrobkami pivovarníckych skupín Heineken a Topvar. "Zdražovať nebudeme. Urobili sme tak po zvyšovaní spotrebných daní vlani v auguste. Pivo je teraz na Slovensku dosť drahé, svedčí o tom minuloročný pokles celoslovenského predaja," hovorí Jozef Nemec z marketingu Topvaru.
So zmenami cien nepočíta v nasledujúcich mesiacoch ani pivovarnícka skupina Heinken, ktorá ovláda vyše 40 percent slovenského trhu. "Minuloročné prudké zvýšenie spotrebných daní a nízka kúpyschopnosť obyvateľstva navodzujú na trhu stav, keď predaj klesá. Po zdražení by klesol ešte viac," uzavrel Peter Švec z Heinekenu Slovensko.
Zvýšenie spotrebnej dane v lete minulého roka výrazne zasiahlo do výroby piva na Slovensku. Po štvorročnom raste totiž od augusta 2003 evidujú pivovarníci prvý pokles v predaji piva na Slovensku. Oficiálne odhady Združenia výrobcov piva a sladu hovoria, že tuzemská spotreba piva od augustového 66-percentného zvýšenia spotrebnej dane klesla o 14 percent.