Empatia - schopnosť vedieť sa vcítiť do položenia druhých, je tiež zručnosť, ktorá sa v dnešnom svete zíde. Ako potvrdzujú mnohé výskumy, uznávaní špecialisti, ktorí sú vedomosťami predurčení na vedúce miesta, často v riadiacich funkciách neuspejú. Ich slabosťou býva nevhodný spôsob komunikácie, individualizmus, nezáujem o pracovníkov, nedostatok taktu pri argumentácii a nerozhodnosť - inak povedané, nezískali si autoritu ako vedúce osobnosti.
Aby si ju vedeli získať a udržať, musia mať aj schopnosť empatie: Vedieť sa vcítiť do postavenia druhého, vedieť odhadnúť jeho potreby, pretože každý z nás má svoje názory a problémy, na ktoré musí dobrý manažér včas a pohotovo reagovať.
Empatia je schopnosť porozumieť citom druhého človeka. Kľúčom k tomu je schopnosť rozumieť neverbálnym prejavom: výrazu tváre, gestám, tónu hlasu a podobne.
Keď sa nám niekto zverí so svojimi starosťami alebo obavami, väčšinou odpovedáme vlastným podobným zážitkom alebo dobre mienenými radami. Pri každodenných rozhodnutiach alebo krízových situáciách je však vhodnejšie "aktívne počúvanie", čiže vcítenie sa do jeho citového a myšlienkového sveta bez toho, aby sme ho hodnotili. (sr)
Ako učiť empatii
* Veďme deti k tomu, aby vedeli počúvať druhých, aby si neskákali do reči a naučili sa počúvať, čo im druhý hovorí.
* Naučme deti aktívne počúvať. Nemusia hneď reči druhých komentovať, skôr ich vypočuť a zopakovať, či im dobre porozumeli. Aktívnemu počúvaniu sa dá naučiť v hociktorom veku - veľmi napríklad pomáha rodičom tínedžerov, ktorí sú v puberte takmer nezvládnuteľní.
* Naučme ich tiež základom správania a slušnému taktu, nie však formou príkazov typu: tu slušne seď a počúvaj ma! Skôr cestou zážitkových kurzov, príbehov, základných lekcií slušnosti.